STOCKHOLM

1 helkväll / 36 finalister
12 pristagare / 600 gäster
Sveriges största handelsgala

21 maj 2018 Stockholm Waterfront
http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2018/05/Kidsbrandstore.jpg
Årets tillväxtföretag 2018

Kidsbrandstore

Med en tillväxt på hundra procent per år tog Kidsbrandstore hem priset som Årets tillväxtföretag under Retail Awards. ”Vi lyckades hitta ett hål på marknaden”, säger Peter Markstedt, som tillsammans med Mikael Arnåsen är grundare och delägare av företaget.

Peter Markstedt och Mikael Arnåsen träffades när den ena lånade en kratta av den andra hemma i villaområdet i Västerås. I dag är de inte bara grannar och polare utan en framgångsrik duo som säljer modekläder för ungdomar på nätet.

Sedan de startade Kidsbrandstore 2012 har de haft en både imponerande och stabil tillväxt, där de i genomsnitt fördubblat omsättningen varje år.

– Vi har hittat en egen nisch och det är nyckeln till allt: att göra märkeskläder för ungdomar tillgängligt för alla, oavsett var man bor, säger Peter Markstedt.

Framgångarna har rönt stor uppmärksamhet och har fått riskkapitalbolag att investera för att möjliggöra fortsatt offensiv.

Kidsbrandstore har även kompletterat sin onlineförsäljning med fem så kallade ominikanalbutiker i Sverige, där kunderna kan handla allt som finns i butiken eller från e-handelslagret.

– Från början var det mycket föräldrarna vi siktade in oss på. Nu vänder vi oss minst lika mycket till ungdomarna själva. Du vet hur det är ­– när de hittar något de vill ha ber de mamma eller pappa swischa, säger Peter Markstedt.

I dag finns 95 procent av försäljningen här i Sverige, men nu siktar Kidsbrandstore på fortsatt tillväxt:

– Vi siktar framförallt in oss på Norge nu i år men ska även fortsätta bearbeta den finska marknaden och öppna i Danmark. Sedan väntar resten av Europa, säger Mikael Arnåsen.


Årets tillväxtföretag 2018

Motivering

Peter Markstedt och Mikael Arnåsen började att sälja modekläder för ungdomar på nätet 2012 och sedan dess har duons skapelse Kidsbrandstore i genomsnitt fördubblat omsättningen – varje år.

Framgångarna har rönt stor uppmärksamhet och senaste åren har riskkapitalbolaget Eequity investerat drygt 80 miljoner kronor för att möjliggöra fortsatt offensiv.

Kidsbrandstore har kompletterat sin onlineförsäljning med fyra så kallade ominikanalbutiker i Sverige där kunderna kan handla allt som finns i butiken eller från e-handelslagret.


Årets tillväxtföretag 2018

Jury

Thomas Ohlén (ordförande), Market/Hakon Media
Elisabet Elmsäter-Vegsö, Svensk Handel
Annica Gilbertson, Hogia
Emma Hernell, HUI Research




Sponsor


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/11/hogia.png