STOCKHOLM

1 helkväll / 36 finalister
12 pristagare / 600 gäster
Sveriges största handelsgala

21 maj 2018 Stockholm Waterfront
http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2018/05/Elgiganten-Arninge-320x213.jpg
Årets omniupplevelse 2018

Elgiganten, Arninge

Vinnare i kategorin “Årets omniupplevelse” på Retail Awards 2018: Elgiganten Arninge. ”Vi har satsat hårt på detta”, säger svenske driftschefen Anders Lindblom.

När vinnaren i kategorin ”Årets omniupplevelse” för en stund sedan ropades upp vid kvällens stora handelsgala var det Elgigantens konceptvaruhus i Arninge, Täby som tog hem segern.

– Det här är genuin, äkta glädje, sägher Anders Lindblom när han kliver ned från scenen.

Vad betyder priset för er?

– Det är jätteviktigt. Elgiganten har satsat mycket på omnikanal, med att kombinera våra fysiska varuhus med digitala kanaler och e-handel.

Kan du ge något exempel på hur ni jobbar med omnikanal just i Arninge?
– Generellt jobbar vi inom kedjan för att ge kunden en snabbare och enklare köpupplevelse med färre kontaktytor. Varuhuset i Arninge fungerar som pilot för nya koncept och tjänster, till exempel att kunderna kan handla via click and collect, förbetala och enkelt och smidigt hämta ut varorna i skåp i varuhuset.

Hur tar ni omnikanaltänket vidare?

– På flera sätt och inte bara i Arninge. Ett exempel är att vi jobbar allt mer med att kartlägga kundernas önskemål och behov, via olika kundpanaler och i butikerna. Vi vill skapa en ännu djupare förståelse av

vilka produkter och vilken servcie kunderna vill ha, inte bara kopplat till besöken i varuhusen.

Och hur ska ni fira priset?
– Det är klart det här ska firas, det är stort och viktigt! Det är massor av människor som har jobbat hårt och länge för det här. Men i morgon blir det  tårta!


Årets omniupplevelse 2018

Motivering

Elgiganten har vässat sitt erbjudande i både fysiska butiker och e-handel under de senaste åren och tydligast syns satsningen i kedjans konceptvaruhus i Täby utanför Stockholm. Butiksmiljön sätter en ny standard för hemelektronikhandeln och lockar till upplevelser med mängder av demonstrationspunkter. Digital teknik utnyttjas genomgående, bland annat är alla skyltar och all prismärkning digital vilket effektiviserar driften och låter personalen ägna sig åt kunderna. Dynamiska servicestationer för alla typer av ärenden och digitala skåp för avhämtning underlättar för kunden. Här kommer kunden nära omnikanalvisionen att kunna välja, var, när och hur hen vill handla.


Årets omniupplevelse 2018

Jury

Andreas Dyrberg Skog (ordförande), Market/Hakon Media
Andreas Svensson, HUI Research
Christer Westerberg, Infor
Magnus Söderlund, Handelshögskolan
Martin Steneby, Samsung




Sponsor


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/11/infor.png