STOCKHOLM

1 helkväll / 36 finalister
12 pristagare / 600 gäster
Sveriges största handelsgala

21 maj 2018 Stockholm Waterfront
http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2018/05/Zalando.jpg
Årets logistiksatsning 2018

Zalando

Zalando tog hem titeln Årets logistiksatsning på Retail Awards. Företagets satsar på att växa i Norden – bland annat med ett nytt lager i Sverige. Och så testar man gärna nya lösningar.

Logistiktänket går som en röd tråd genom modeföretaget Zalandos historia.

Bolaget har öppnat sitt första nordiska lager utanför Stockholm, vilket visar logistikens betydelse för fortsatt expansion.

– Zalando satsar på den svenska och nordiska marknaden, med nytt lager och svenska och nordiska varumärken i sortimentet, säger Kristian Stålberg, konsult på Diplomat PR och kommunikationsansvarig för Zalando i Norden.

Snabba leveranser är bolagets signum och då krävs effektiv logistik för kortare ledtider. Men det handlar om mer än så.

– Bolaget vågar också testa olika lösningar, det är viktigt.

Zalando jobbar mycket med olika leveranslösningar och även smidiga returer.

– Personalisering är också något som ligger Zalando varmt om hjärtat, framhåller Kristian Stålberg.

Priset se han som ett kvitto på att bolaget gör rätt.

– Det är ett erkännande och vi är så stolta.


Årets logistiksatsning 2018

Motivering

Zalando har öppnat sitt första nordiska lager utanför Stockholm, vilket visar logistikens betydelse för fortsatt expansion. Snabba leveranser är bolagets signum och då krävs effektiv logistik. Dessutom testar man i Stockholm ”Zalando hämtar” där kunderna får nya möjligheter att returnera varor på ett smidigt sätt.


Årets logistiksatsning 2018

Jury

Lars Welin (ordförande), Market/Hakon Media
Mattias Holmqvist, Svensk Handel
Kjell Rundqvist, Sonat
Jens Hultman, Lunds universitet
Erik Sandberg, Linköpings universitet




Sponsor


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/11/sonat.png