Stockholm

1 helkväll / 36 finalister
12 pristagare / 600 gäster
Sveriges största handelsgala

21 maj 2018 Stockholm Waterfront
http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/05/vinn-filippa-320x381.jpg
Årets hållbara butik/butikskedja 2017

Filippa K

Publiken var högljudd när Filippa K tog emot priset som Årets hållbara butikskedja.
– Det känns fantastiskt roligt, det är en fråga som har varit en hjärtefråga för oss länge, säger Susanne Ekendahl Weisten, försäljningschef.

Sedan den nya hållbarhetsstrategin lanserades 2012 har Filippa K satsat hårt på ett medvetet och engagerat hållbarhetsarbete.

– Tittar man på de andra finalisterna – Paradiset till exempel, som gjort ett otroligt arbete så är det verkligen ett bevis på att vi har gjort rätt, säger Mia Arnelund, CFO.

Hållbarheten har länge varit en viktig fråga för Filippa K. Inte minst när det gäller hållbarhetsinitiativen som Lease, Collect, Second hand och Care.

– Det är något som genomsyrar hela företaget, säger Mia Arnelund.


Årets hållbara butik/butikskedja

Motivering

Ett av Modesveriges starkaste varumärken, som ända sedan starten 1993 satsat på ett långsammare mode genom att fokusera på enkelhet, hög kvalitet, god passform och stilsäkra plagg som håller i längden.

Sedan en ny hållbarhetsstrategi sjösattes 2012 har Filippa K drivit ett medvetet och engagerat hållbarhetsarbete med kvalitetssäkring i alla led – från formgivning och val av material till själva produktionen med höga krav och genomlysning av alla leverantörer.

Nu har företaget tagit ytterligare ett steg och vill driva hela modeindustrin framåt genom att utmana konventionella affärsmodeller och testa nya hållbara vägar, som uthyrning av kläder, secondhand-försäljning i butik och utveckling och design av hållbara plagg i återvunna material. Visionen och missionen är inte bara att minimera de ekologiska fotavtrycken utan att tänka i helt nya och cirkulära banor – en sann ”frontrunner”.


Årets hållbara butik/butikskedja

Jury

Agneta Renmark (ordförande), Market/Hakon Media
Maria Sandow, Svensk Handel
Anna Denell, Vasakronan
Ylva Skoogh, Integrate Strategy
Susanne Sweet, Handelshögskolan Stockholm




Sponsor


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2015/12/Vasakronan-black-2.png