Stockholm

1 helkväll / 36 finalister
12 pristagare / 600 gäster
Sveriges största handelsgala

15 maj 2017 Stockholm Waterfront
http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/05/vinn-sportamore-320x384.jpg
Årets e-handel/omnikanal 2017

Sportamore

Sportamore kammade hem priset som Årets E-handel/Omnikanal. Och det var muntra miner när marknadschefen Joakim Fridman och inköpschefen Claes Winterfeldt hämtade priset. ”Så jävla fantastiskt”, säger de i kör.

Sportamore utsågs till årets E-handel/Omnikanal, framför både Apotea och Care of Carl.

Priset betyder mycket, enligt marknadschefen Joakim Fridman.

– Vi har lagt ner otroligt mycket arbete under många år och ibland har man funderat på om det är värt mödan. Men nu kom ännu ett bevis på att det är värt det.

Hur var känslan när de läste upp er som vinnare?

– Jag fick puls när motiveringen lästes upp, känslan var att det var vi, säger Claes Winterfeldt.

Ni vinner i en tuff konkurrens, kommentar till det?

– Apotea är väldigt prisade och de är också en stor förebild och inspirationskälla. Det är kul att vi får ett bevis på att vi lirar i samma liga som dem, ja, kanske till och med är lite bättre, säger Claes Winterfeldt.

Vad tycker ni utmärker en bra e-handlare?

– Utomordentlig service, ett enormt kundfokus och bekvämlighet, säger Joakim Fridman.

Priset kommer att plockas hem till kontoret och alla medarbetare som en motivationskälla och sporre för framtiden.

– Men ikväll ska vi fira med en hel massa bubbel, säger Joakim Fridman.


Årets E-handel/Omnikanal

Motivering

Hos Sportamore åker matchställen på varje dag. Som utmanare slår man sig aldrig till ro. Få e-handlare lyckas kombinera kunskap och inspiration med produktinformationen utan att det stör köpupplevelsen – utan snarare förstärker den. Sportamore tillhör den skaran.

På sex år har de gått från inget till att ha 30 procents andel av sporthandeln på nätet. Under 2016 har tillväxten dessutom för första gången skett med lönsamhet.

Under året har flera ambitiösa projekt sjösatts och utvecklats. Stora delar av mobilsidan har förnyats för att bli mer användarvänlig. Leveranserna har vässats med hemkörning samma dag. Sajtens redaktionella satsning, Sportamore Magazine, har lanserats i Norge, Danmark och Finland. Under 2016 lockade det digitala magasinet över fyra miljoner besökare. En stor del av den trafiken har konverterats till betalande kunder vilket har räckt för att finansiera hela den redaktionella verksamheten. En annan lansering är Sportamore Labs som via idrottsmän, influencers och kunder testar produkter på löpande band ur sortimentet.


Årets E-handel/Omnikanal

Jury

Mikael Sydner (ordförande), Market/Hakon Media
Anna-Karin Strömqvist, Svensk Handel
Henrik Sandberg, Dibs
Christer Pettersson, Arvato
Carin Blom, Postnord
Martin Lundvall, Conversionista




Sponsorer


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2016/10/arvato.png

http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2015/12/DIBS_Web.png