STOCKHOLM

1 helkväll / 36 finalister
12 pristagare / 600 gäster
Sveriges största handelsgala

21 maj 2018 Stockholm Waterfront
http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2018/05/Ikea-Kök-320x213.jpg
Årets butikskoncept 2018

Ikea Kök

Årets butikskoncept, Ikea kök, har tagit den svenska möbeljätten ännu närmare konsumenternas hjärtan. Enkelhet är ledordet. ”Det känns väldigt hedrande”, säger Freddy Johansson, utvecklingsledare, Ikea Stockholm.

Enkelhet är en beskrivning som varit träffande ända sedan företaget grundades av Ingvar Kamprad 1943. Med en centralt belägen visningsbutik i Stockholm har Ikea kök nu tagit företaget ännu närmare kunderna. Både fysiskt och psykiskt. Under måndagskvällen belönades satsningen med det prestigefyllda priset Årets butikskoncept på detaljhandelns egen gala, Retail Awards i Stockholm.

– Det känns fantastiskt. Det är en bekräftelse på att man har gjort något rätt.

På 360 kvadratmeter kan kunderna botanisera bland visningsmodeller, få professionell hjälp med att planerna och beställa sitt framtida kök. I en tid med växande e-handel och förändrade handelsmönster runt hörnet blir bekvämligheten en konkurrensfördel.

– Färre och färre skaffar körkort och därför blir det allt viktigare att kunna erbjuda olika typer av möjligheter för kunderna. Det har vi lyckats med.

Planerna just nu är att bredda butiken med ungefär 150 kvadratmeter och därigenom fördubbla kapaciteten till omkring 80 tidsbokningar per dag. Hur länge butiken blir kvar är däremot ovisst.

– Vi skulle egentligen bara finnas i sex månader men vi har fått ett år till på oss, fram till sommaren 2019. Vad som händer därefter vet jag inte.


Årets butikskoncept 2018

Motivering

Att vara storstadsbo och ta sig ut till något av Ikeas externa varuhus kan vara lättare sagt än gjort. För att öka tillgängligheten, genom att finnas där kunderna rör sig, och samtidigt kombinera personlig service med den enkelhet e-handel erbjuder öppnade Ikea en tillfällig köksbutik i centrala Stockholm hösten 2017. På 400 kvadratmeter finns sju visningskök för inspiration samt stationer där besökaren kan få professionell hjälp att planera och beställa sitt framtida kök för att sedan få det hemlevererat. Resultatet: Ikea når nya kunder samtidigt som köpprocessen förkortats genom att kunden lätt kan slinka förbi butiken med justeringar. Butiken, som skulle ha stängt efter ett halvår, kommer nu att ha öppet till sommaren 2019.


Årets butikskoncept 2018

Jury

Daniel Norman (ordförande), Market/Hakon Media
Martina Björnlund, Svensk Handel
Christian Forsman, TBS
Pernilla Karvia, Frontage
Pontus Lomar, Lomar Arkitekter




Sponsor


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2015/12/Logotype_TBS_spec_2015.png