STOCKHOLM

1 helkväll / 36 finalister
12 pristagare / 600 gäster
Sveriges största handelsgala

21 maj 2018 Stockholm Waterfront
http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2018/05/Elgiganten.jpg
Årets butikskedja 2018

Elgiganten

Konkurrensen inom hemelektronikbranschen är stenhård. När andra kedjor bromsar eller ger upp ökar Elgiganten i stället takten. Nu har de kammat hem priset som Årets butikskedja. ”Det känns helt fantastiskt”, säger Anders Lindblom, driftschef, Elgiganten.

Elektronikbranschen präglas av hård konkurrens både nationellt och internationellt. Med nya spelare som Wish och Alibaba och prisjämförelsesajter som gör sitt bästa för att pressa marknaden har det blivit allt svårare för många att nå lönsamhet. Elgiganten ångar däremot på som om ingenting hade hänt.

– Det handlar om att tro på det man gör och att följa det fullt ut. Vi fokuserar på kunden, inte konkurrenten, säger Anders Lindblom.

Under måndagskvällen tog kedjan hem två priser, där Årets butikskedja kanske till och med vägde tyngst.

– Det känns oerhört stort. Vi var nominerade förra året men den här gången gick vi hela vägen, vilket känns fantastiskt skönt. Det är nog det mest prestigefyllda priset vi kan tänka oss.

Stora framgångar har skördats tack vare det ständiga arbetet med kedjans fysiska butiker.

– De fysiska butikerna har en väldigt viktig roll, och där handlar det om att ständigt förbättra den personliga servicen för kunderna, säger Jessica Wallin, kommunikationsansvarig.

Ofta är det just i kombination med de digitala kanalerna som nya förbättringsmöjligheter finns. Snabba nätköp där kunden kan hämta varorna inom en timme är en konkurrensfaktor. Tjänster som service och reparationer är andra.

– Man måste vara stark i alla kanaler, men för vår del går det inte att understryka vikten av de fysiska butikerna tillräckligt.


Årets butikskedja 2018

Motivering

På en marknad som präglats av hård konkurrens och där andra aktörer bromsat eller gett upp har Elgiganten haft modet att fortsätta satsa och fått verksamheten att växa och utvecklas samtidigt som man höjt kundnöjdheten och stärkt varumärket.

Genom att investera i fortsatt utveckling för både de fysiska butikerna och e-handelslösningarna har kedjan utvecklat sitt flerkanalserbjudande med bland annat nätköp som kan hämtas i butik inom en timme.

Dessutom har Elgiganten utökat sitt erbjudande med tjänster som service och reparationer. I den allt mer komplexa och digitala världen ökar kundernas behov av service och support och här har kedjan satsat stora resurser på kompetenshöjande insatser för medarbetarna. En jätte satsar på att bli större.


Årets butikskedja 2018

Jury

Thomas Karlsson (ordförande), Market/Hakon Media
Helen Rönnholm, Svensk Handel
Morgan Sellén, Verifone
André Baggström Borné, American Express
Mats Wallin, Unlimited Communication AB




Sponsor


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/11/verifone.png