Vinnare 2019

Årets Globala satsning – Happy Socks

Motivering: Happy Socks ger ”globalisering” ett ansikte. Under de senaste två åren har de framgångsrikt etablerat sig i Europa och USA med både e-handel och butiker. Lokalanpassning löper som en röd tråd genom allt Happy Socks gör på alla marknader. Utöver relevanta betalsätt, språk och lokal kundtjänst har de dessutom skapat lokala kollektioner. Detta stöttas av en effektiv marknadsstrategi som skapat gott renommé i utländska medier och online. Allt har dessutom genomförts med stark tillväxt och god lönsamhet. 

Årets Ledare – Charlotte Nordén, vd Cellbes

Motivering: En ledare med gedigen erfarenhet, ledarskapet kännetecknas av stort självförtroende och ett naturligt sätt. Med mycket hjärta och energi samt stor tilltro till den egna individen leder hon verksamheten framåt dagligen. Charlotte är orädd och utåtriktad och kan konsten att leda sina medarbetare och samtidigt leverera lönsamhet i en allt mer digitaliserad handel. Hon är ett bevis för att ”Management by walking around” är ett framgångsrikt verktyg i modernt ledarskap, vilket gör henne till en stark vinnare till Årets ledare 2019.

Årets Omniupplevelse – H&M

Motivering: I sin jakt på en sömlös omni-upplevelse har H&M vidareutvecklat H&M-appen. Nya funktioner som ”in-store-mode” och ”visual search” öppnar upp till en mer interaktiv känsla för kunden. Fota ett plagg du gillar på Instagram eller på en vän, ladda upp i appen och se om H&M har plagget eller få förslag på liknande plagg. Företagets Click & Collect-funktion har förbättrats, onlineköp kan nu returneras i fysisk butik. H&M har omvandlat flertalet butiker till att bli lokalanpassade och skapat tekniska lösningar som underlättar för både personal och kunder. Omställningen för att ge den bästa shoppingupplevelsen såväl online som i fysisk butik, har visat effekt på lönsamheten.

Årets Retailkoncept – Nordiska galleriet

Motivering: Med 100 år på nacken kan det vara lätt att traska på i uppkörda hjulspår. Där har Nordiska Galleriet vågat kliva ur hjulspåren och utmanar idén om vad en möbelbutik ska vara. Klassisk design varvas med det senaste från internationella varumärken där stor vikt lagts vid servicen. Erbjudandet har dessutom vidgats med konst för att stärka upplevelsen ytterligare. Med dessa ingredienser har Nordiska Galleriet skapat en butiksupplevelse med guldkant. Samtidigt har 100-åringen startat e-handel samt börjat jobba mot andra företag för vitalisera affären ytterligare.

Årets E-handel – Ideal of Sweden

Motivering: Man kan se affärsidéer i allt. Till och med i att sälja pimpade laddsladdar med namn som Floral Romance? Javisst. Efter en stökig start omsatte Ideal of Sweden 430 miljoner kronor i fjol och målet för 2019 är en miljard kronor. Mobiltillbehör med livsstil som framgångsformel har satt uppstickaren på kartan. Köpupplevelsen är både smidig och inspirerande och innan man vet ordet av ligger både ett och två mobilskal i varukorgen. Affären drivs även på av en stark närvaro i sociala medier och samarbete med influencers.

 

Årets Hållbara Retailföretag – Naturkompaniet

Motivering: Att Naturkompaniet hör till ledarna i hållbarhetsligan är nog inte förvånande, med tanke på dess medvetna kundkrets. Med mål att göra sunda affärer i alla avseenden och enbart sälja hållbara produkter i tidlös design ställs höga krav på allt som köps in, från när och fjärran. En liten men växande del av sortimentet är svenskproducerat, liksom butiksinredningen. Produktvård, reparation och uthyrning erbjuds kunderna som även kan lämna produkter till återvinning. Hos Naturkompaniet gör sig rabattjägarna inte besvär – en del av kundklubbens bonus går till naturen och Black Friday blev Green Friday med klädvård och ekologiskt kaffe.

Årets Logistiksatsning – Kicks

Motivering: Kicks har på allvar tagit klivet från traditionell butikskedja till att bli en omniaktör med en e-handel i egen regi som också integrerats med övriga marknadskanaler. Genom att använda kedjans stora butiksnät som bas ges även möjligheter till snabba leveranser på kundernas villkor. Bakomliggande system har uppgraderats för att lyfta fram logistiktänket och utnyttja detta enligt kundernas önskemål, bland annat med olika leveransalternativ som tar hänsyn till miljö- och hållbarhetsaspekter.

Årets Butikskedja – Willys

Motivering: Från en liten lokal lågpriskedja till ett av landets starkaste varumärken inom detaljhandeln. Willys framgångssaga bjuder på 18 år av obruten försäljningstillväxt och lönsamhet. Det senaste året har kedjan fortsätta sätta sitt namn på dagligvarukartan med bland annat en e-handelssatsning som gått hem hos kunderna, lansering av ett nytt butikskoncept och ny kommunikation. Kampen mot matsvinnet, miljömärkta butiker och miljöambassadörer på alla arbetsplatser är några exempel på det gedigna hållbarhetsarbetet. De ökande marknadsandelarna visar att Willys har tagit sig in i svenska konsumenters hjärtan för att stanna.

Årets Lojalitetsprogram – Akademibokhandelns vänner

Motivering: Med tydlighet och långsiktighet hyllar Akademibokhandeln ordet läsglädje i en bransch fylld av prispress och nätkonkurrens. Det har gett resultat. Akademibokhandelns Vänner har i dag drygt två miljoner medlemmar som alla har tillgång till ett brett utbud av erbjudanden, förmåner och evenemang som på olika sätt hyllar läsandet. Klubben fångar, engagerar och skapar ambassadörer som främjar både återväxt och läsglädje. Kan det bli bättre?

Årets Arbetsgivare – Hemtex

Motivering: Hemtex möter den pågående strukturomvandlingen inom handeln genom att ta ett helhetsgrepp om medarbetarna. Via utbildningsportalen Hemtex Academy förankras bolagets värderingar internt. Där förvandlas organisatoriska nyckelord som ”flexibilitet” och ”kundfokus” till konkreta verktyg – som var och en kan ta med sig in i den nya tiden. Resultatet av satsningarna syns tydligt när de anställda får säga sitt: Den senaste medarbetarundersökningen – den gav ett resultat som var all time high.

Årets Tillväxtföretag – Steamery

Motivering: Steamery grundades 2014 och har med en kombination av innovativ teknik och skandinaviskt formspråk och egenutvecklade produkter som klädsteamers och avnopprare vuxit till ett av Europas mest igenkända varumärken för klädvård. Produkterna säljs online på 60 marknader, via 670 återförsäljare globalt och en konceptbutik i Stockholm. En viktig del i framgångsreceptet är företagets val av återförsäljare inom mode och livsstil. Senaste räkenskapsåret tredubblades försäljningen till 38 miljoner kronor – med fortsatt god lönsamhet.

Årets Butikssäljare – Emelie Rommedahl

Motivering: Med stort engagemang och passion för The Body Shop och dess värderingar samt en osedvanlig produktkunskap möter Emelie Rommedahl sina kunder. Hon har stort fokus på att vara lyhörd för kundens behov och föreslå produkter som passar just den person som hon har framför sig. Kunderna, och kollegorna, vittnar om en sällsynt serviceupplevelse och många blir stamkunder i butiken. Även utanför butiken kämpar Emelie för varumärket. Många hyllor har gapat tomma sedan hon på sociala medier förordat en viss produkt i sortimentet.

Årets Butik – aim’n Concept Store

Motivering: Att sticka ut i kampen om kunden är sannerligen inte lätt. Men med egna träningar, träningsresor och event har Halmstadbaserade aim’n lyckats bygga upp en speciell relation till sina kunder. Motivation och inspiration är ledord som i slutändan också driver försäljningen, men det känns sekundärt för butiken som snarare vill få varje kvinna att samla energi för att uppfylla sina drömmar. aim’n står för den nya tidens retail.


Deprecated: Function create_function() is deprecated in /var/www/wp-content/themes/divi-child/functions.php on line 44