Årets ledare – Håkan Lundstedt, CEO Synsam Group

Motivering: Synsams vd och koncernchef Håkan Lundstedt har lång erfarenhet som ledare inom detaljhandeln. Sedan han tillträdde 2015 har han implementerat en ny kundfokuserad strategi och positionerat Synsam som den mest innovativa aktören inom Eye Fashion i Europa. Håkan vågar utmana konventionerna och har satt ihop en ledningsgrupp som i dag består av mer än 50 procent kvinnor – en fördubbling på två̊ år. När resten av handeln brottas med svikande butiksbesök har företaget en åttaprocentig ökning av fysiska besök.

Håkan Lundstedt beskrivs av kollegorna som orädd och driven. Han har en tydlig vision, är förbättringsorienterad och ställer höga krav på sig själv och andra. Samtidigt visar medarbetarundersökningar att han är väldigt uppskattad bland kollegorna.

Årets omniupplevelse – Elgiganten, Arninge

Motivering: Elgiganten har vässat sitt erbjudande i både fysiska butiker och e-handel under de senaste åren och tydligast syns satsningen i kedjans konceptvaruhus i Täby utanför Stockholm.

Butiksmiljön sätter en ny standard för hemelektronikhandeln och lockar till upplevelser med mängder av demonstrationspunkter. Digital teknik utnyttjas genomgående, bland annat är alla skyltar och all prismärkning digital vilket effektiviserar driften och låter personalen ägna sig åt kunderna. Dynamiska servicestationer för alla typer av ärenden och digitala skåp för avhämtning gör att kunden kommer nära företagets vision att kunden ska kunna välja, var, när och hur hen vill handla.

Årets butikskoncept – IKEA Kök

Motivering: För att öka tillgängligheten, genom att finnas där kunderna rör sig och samtidigt kombinera personlig service med den enkelhet e-handel erbjuder öppnade IKEA en tillfällig köksbutik i centrala Stockholm hösten 2017. På 400 kvadratmeter finns sju visningskök för inspiration samt stationer där besökaren kan få professionell hjälp att planera och beställa sitt framtida kök för att sedan få det hemlevererat.

Resultatet: Ikea når nya kunder samtidigt som köpprocessen förkortats genom att kunden lätt kan slinka förbi butiken med justeringar. Butiken, som skulle ha stängt efter ett halvår, håller fortsatt öppet.

Årets E-handel – Lyko.se

Motivering: Värdet av att ha en supersnabb sajt kan inte nog betonas. Man har inte många sekunder på sig innan kunden ledsnar och drar vidare. På Lyko.se är det ingen risk för tålamodsprövande laddningstider. Startsidan landar blixtsnabbt i kundens fönster och blandar erbjudanden, produktförslag, artiklar, filmer och recensioner med en tilltalande balans.

Användarresan är smidig där vägen till kassan är fri från trösklar och onödiga mellanlandningar. Något som bland annat speglas i Lykos stora försäljningsökningar på nätet.

Årets butikssäljare – Annie Ankersjö, Nymans UR 1851

Motivering: Med en unik och genuin känsla för hur man sätter kunden och dennas behov i fokus levererar Annie Ankersjö år efter år säljsiffror i en helt egen klass. Hon har en förmåga att möta varje kund individuellt och har en fingertoppskänsla för att anpassa informationsnivån.

Årets butikssäljare har, trots sin unga ålder, en mycket stor produktkunskap och erfarenhet som hon generöst och på ett kompetent sätt delar med sig av och som i de flesta fall överträffar kundens förväntningar. Annie Ankersjö har samtidigt en ödmjukhet och tajming i varje säljsituation som får många kunder att bli stammisar i butiken.

Årets hållbara butik/butikskedja – Clas Ohlson

Motivering: Med 100 år på nacken och en både mångårig och uthållig satsning på hållbarhet arbetar Clas Ohlson engagerat, fokuserat och målinriktat.

Utöver att minska sin egen miljöpåverkan hjälper man kunderna till en mer hållbar livsstil genom att erbjuda mer hållbara produkter och tjänster. Kedjan satsar bland annat på reservdelar, service i egna verkstäder och uthyrning av verktyg samtidigt som försäljningen av mer hållbara produkter ökar i rask takt.

Clas Ohlson representerade under året också sin första integrerade års- och hållbarhetsredovisning.

Årets logistiksatsning – Zalando

Motivering: Zalando har öppnat sitt första nordiska lager utanför Stockholm, vilket visar logistikens betydelse för fortsatt expansion. Snabba leveranser är bolagets signum och då krävs effektiv logistik för kortare ledtider.

Zalando är också involverade i flera projekt för att utveckla logistiken och göra den till en viktig konkurrensfaktor. Dessutom testar man i Stockholm ”Zalando hämtar” där kunderna får nya möjligheter att returnera varor på ett smidigt sätt.

Årets butikskedja – Elgiganten

Motivering: På en marknad som präglats av hård konkurrens och där andra aktörer bromsat eller gett upp har Elgiganten haft modet att fortsätta att satsa och fått verksamheten att växa och utvecklas, samtidigt som kundnöjdheten höjts och varumärket stärkts. Genom att investera i både de fysiska butikerna och e-handelslösningarna har kedjan utvecklat sitt flerkanalserbjudande med bland annat nätköp som kan hämtas i butik inom en timme. Dessutom har Elgiganten utökat sitt erbjudande med tjänster. I den allt mer komplexa och digitala världen ökar kundernas behov av service och support och här har kedjan satsat stora resurser på kompetenshöjande insatser för medarbetarna.

Årets lojalitetsprogram – Polarn o Pyret Plus

Motivering: Att locka kunder med erbjudanden och rabatter är en strategi som många anammat. Men att få kunderna att välja dig och dessutom komma tillbaka, utan sänkta priser eller rabattkuponger, är en utmaning som Polarn o Pyret bemästrat. Trots en medvetet begränsad målgrupp, har man nått en extremt hög omsättning via sitt lojalitetsprogram.

Insikten om att lojalitet bättre skapas genom vägledning och expertråd än via rabatter har visat vägen till framgång och lett hela vägen till guld.

Årets arbetsgivare – Synoptik

Motivering: Med skarp blick för service konkurrerar Synoptik med nöjda och engagerade medarbetare snarare än återkommande erbjudanden och låga priser. Under devisen “Vi vill se dig lyckas” erbjuds personalen löpande utbildningar, coachande månadsmöten och konkreta handlingsplaner för att ta tillvara och utveckla den höga kompetens som redan finns inom organisationen.

Med stark tillit till ledarskapet, stor stolthet över det gemensamma arbetet och en hög trivsel på arbetsplatsen visar medarbetarna att Synoptik är en arbetsgivare som verkligen ser sin personal.

Årets tillväxtföretag – Kidsbrandstore

Motivering: Peter Markstedt och Mikael Arnåsen började att sälja modekläder för ungdomar på nätet 2012 och sedan dess har duons skapelse Kidsbrandstore i genomsnitt fördubblat omsättningen – varje år.

Framgångarna har rönt stor uppmärksamhet och har fått riskkapitalbolag att investera för att möjliggöra fortsatt offensiv. Kidsbrandstore har kompletterat sin onlineförsäljning med fem så kallade ominikanalbutiker i Sverige, där kunderna kan handla allt som finns i butiken eller från e-handelslagret.

Årets butik – Winston & Elle

Motivering: Med stor kreativitet och hög modegrad lockar den charmiga butiken i Sundbyberg såväl vuxna som barn. Ja, hit lockas även delar av kändiseliten. Det unga familjeföretaget varvar mindre kända varumärken med egendesignade kollektioner där allt exponeras på finurliga sätt.

Bemötandet och den småskaliga produktionen får kunderna hos Winston & Elle att känna sig unika.