STOCKHOLM

1 helkväll / 36 finalister
12 pristagare / 600 gäster
Sveriges största handelsgala

21 maj 2018 Stockholm Waterfront
Vinnare Retail Awards

2018


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2018/05/Håkan-Lundstedt-320x213.jpg

Årets

Ledare

Håkan Lundstedt, CEO, Synsam Group

Motivering: Synsams vd och koncernchef Håkan Lundstedt har lång erfarenhet som ledare inom retailbranschen, senast med transformationen av Mekonomen och förändringen av en hel bransch. Sedan han tillträdde under 2015, har han implementerat en ny kundfokuserad strategi och positionerat Synsam som den mest innovativa aktören inom Europa inom Eye Fashion. Håkan vågar utmana konventionerna och har satt ihop en ledningsgrupp som idag består av mer än 50 % kvinnor, vilket är en fördubbling på två år. När resten av retailbranschen brottas med svikande butiksbesök har företaget en åttaprocentig ökning av fysiska besök till butik. Håkan Lundstedt, beskrivs av kollegorna som orädd och driven. Han har en tydlig vision, är förbättringsorienterad och ställer höga krav på sig själv och andra. Men är samtidigt väldigt uppskattad bland kollegorna, vilket medarbetarundersökningarna visar.


Läs mer


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2018/05/Elgiganten-Arninge.jpg

Årets

Omniupplevelse

Elgiganten, Arninge

Motivering: Elgiganten har vässat sitt erbjudande i både fysiska butiker och e-handel under de senaste åren och tydligast syns satsningen i kedjans konceptvaruhus i Täby utanför Stockholm. Butiksmiljön sätter en ny standard för hemelektronikhandeln och lockar till upplevelser med mängder av demonstrationspunkter. Digital teknik utnyttjas genomgående, bland annat är alla skyltar och all prismärkning digital vilket effektiviserar driften och låter personalen ägna sig åt kunderna. Dynamiska servicestationer för alla typer av ärenden och digitala skåp för avhämtning underlättar för kunden. Här kommer kunden nära omnikanalvisionen att kunna välja, var, när och hur hen vill handla.


Läs mer


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2018/05/Ikea-Kök.jpg

Årets

Butikskoncept

Ikea Kök

Motivering: Att vara storstadsbo och ta sig ut till något av Ikeas externa varuhus kan vara lättare sagt än gjort. För att öka tillgängligheten, genom att finnas där kunderna rör sig, och samtidigt kombinera personlig service med den enkelhet e-handel erbjuder öppnade Ikea en tillfällig köksbutik i centrala Stockholm hösten 2017. På 400 kvadratmeter finns sju visningskök för inspiration samt stationer där besökaren kan få professionell hjälp att planera och beställa sitt framtida kök för att sedan få det hemlevererat. Resultatet: Ikea når nya kunder samtidigt som köpprocessen förkortats genom att kunden lätt kan slinka förbi butiken med justeringar. Butiken, som skulle ha stängt efter ett halvår, kommer nu att ha öppet till sommaren 2019.


Läs mer


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2018/05/Lyko.jpg

Årets

E-handel

Lyko

Motivering: Värdet av att ha en supersnabb sajt kan inte nog betonas. Du har inte många sekunder på dig innan kunden ledsnar och drar vidare. På Lyko.se är det ingen risk för tålamodsprövande laddningstider. Startsidan landar blixtsnabbt i ditt fönster och blandar erbjudanden, produktförslag, artiklar, filmer och recensioner med en tilltalande balans.

Användarresan är smidig där vägen till kassan är fri från trösklar och onödiga mellanlandningar. Lykos försäljning på nätet under 2017 ökade med 27 procent.


Läs mer



http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2018/05/Clas-Ohlson.jpg

Årets

Hållbara butik/ butikskedja

Clas Ohlson

Motivering: Med 100 år på nacken och en både mångårig och uthållig satsning på hållbarhet arbetar Clas Ohlson engagerat, fokuserat och målinriktat. Utöver att minska sin egen miljöpåverkan hjälper man kunderna till en mer hållbar livsstil genom att erbjuda mer hållbara produkter och tjänster. Kedjan satsar bland annat på reservdelar, service i egna verkstäder och uthyrning av verktyg samtidigt som försäljningen av mer hållbara produkter ökar i rask takt. Clas Ohlson presenterade under året också sin första integrerade års- och hållbarhetsredovisning.


Läs mer


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2018/05/Zalando.jpg

Årets

Logistik- satsning

Zalando

Motivering: Zalando har öppnat sitt första nordiska lager utanför Stockholm, vilket visar logistikens betydelse för fortsatt expansion. Snabba leveranser är bolagets signum och då krävs effektiv logistik. Dessutom testar man i Stockholm ”Zalando hämtar” där kunderna får nya möjligheter att returnera varor på ett smidigt sätt.


Läs mer


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2018/05/Elgiganten.jpg

Årets

Butikskedja

Elgiganten

Motivering: På en marknad som präglats av hård konkurrens och där andra aktörer bromsat eller gett upp har Elgiganten haft modet att fortsätta satsa och fått verksamheten att växa och utvecklas samtidigt som man höjt kundnöjdheten och stärkt varumärket. Genom att investera i fortsatt utveckling för både de fysiska butikerna och e-handelslösningarna har kedjan utvecklat sitt flerkanalserbjudande med bland annat nätköp som kan hämtas i butik inom en timme. Dessutom har Elgiganten utökat sitt erbjudande med tjänster som service och reparationer. I den allt mer komplexa och digitala världen ökar kundernas behov av service och support och här har kedjan satsat stora resurser på kompetenshöjande insatser för medarbetarna. En jätte satsar på att bli större.


Läs mer


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2018/05/Polarn-O.-Pyret-Plus.jpg

Årets

Lojalitets- program

Polarn O. Pyret Plus

Motivering: Att locka kunder med erbjudanden och rabatter är en strategi som många anammat. Men att få kunderna att välja dig och dessutom komma tillbaka, utan sänkta priser eller rabattkuponger, är utmaning som Polarn O. Pyret bemästrat. Trots en medvetet begränsad målgrupp, har de nått en extremt hög omsättning via sitt lojalitetsprogram. Insikten om att lojalitet bättre skapas genom vägledning och expertråd än via rabatter har lett vägen till framgång – kanske hela vägen till guld?


Läs mer



http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2018/05/Synoptik2.jpg

Årets

Arbetsgivare

Synoptik

Motivering: Med skarp blick för service konkurrerar kedjan med nöjda och engagerade medarbetare snarare än återkommande erbjudanden och låga priser. Under devisen “Vi vill se dig lyckas” erbjuds personalen löpande utbildningar, coachande månadsmöten och konkreta handlingsplaner för att ta tillvara på och utveckla den höga kompetens som redan finns inom organisationen. Med stark tillit till ledarskapet, stor stolthet över det gemensamma arbetet och en hög trivsel på arbetsplatsen visar medarbetarna att företaget är en arbetsgivare som verkligen ser sin personal.


Läs mer


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2018/05/Kidsbrandstore.jpg

Årets

Tillväxtföretag

Kidsbrandstore

Motivering: Peter Markstedt och Mikael Arnåsen började att sälja modekläder för ungdomar på nätet 2012 och sedan dess har duons skapelse Kidsbrandstore i genomsnitt fördubblat omsättningen – varje år. Framgångarna har rönt stor uppmärksamhet och senaste åren har riskkapitalbolaget Eequity investerat drygt 80 miljoner kronor för att möjliggöra fortsatt offensiv. Kidsbrandstore har kompletterat sin onlineförsäljning med fyra så kallade ominikanalbutiker i Sverige där kunderna kan handla allt som finns i butiken eller från e-handelslagret.


Läs mer


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2018/05/Annie-Ankersjö-Nymans-ur.jpg

Årets

Butikssäljare

Annie Ankersjö, Nymans Ur, Stockholm

Motivering: Under sina drygt fem år på Nymans Ur har Annie Ankersjö utvecklat en särskilt omfattande kunskap inom lyxsegmentet för klockor. Hon har en förmåga att möta varje kund individuellt och anpassa sin nivå efter deras behov och kunskap. Annie är en toppsäljare på Nymans Ur och lyckades dessutom öka sin redan höga försäljning från 2016 till 2017 med nästan 50 procent. Kollegor och chefer vittnar om en ödmjukhet och hjälpsamhet och hon är en självklar person att lära upp nyanställda.


Läs mer


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2018/05/IMG_9252.jpg

Årets

Butik

Winston & Elle, Sundbyberg

Motivering: Med stor kreativitet och hög modegrad lockar den charmiga butiken i Sundbyberg såväl vuxna som barn. Ja, hit lockas även delar av kändiseliten. Det unga familjeföretaget varvar mindre kända varumärken med egendesignade kollektioner där allt exponeras på finurliga sätt. Bemötandet och den småskaliga produktionen får kunderna hos Winstone & Elle att känna sig unika.


Läs mer