Vinnare 2016

Årets Ledare – Martin Kauffner, CFO, Lidl

Motivering: På en kraftigt konkurrensutsatt marknad har hans ledarskap bidragit till företagets tillväxt och etablerade närvaro. Sannolikt hade företaget inte varit där det är idag utan hans kontinuitet och enträgna arbete med värderingar. Genom ”learning by doing” och genom att tillåta misstag utvecklas medarbetarna och alla har chansen att växa.

Årets Totala köpupplevelse – Byggmax

Motivering: Årets vinnare har lyssnat till sina kunders önskemål och ger en optimal köpupplevelse oavsett kanalval. Tack vare nya tjänster som ger kunden en ökad flexibilitet och möjlighet, har man dessutom lyckats attrahera en ny målgrupp, inte bara till sitt eget företag utan till branschen i stort. I en bransch med traditionellt låg aktivitet online är denna aktör banbrytande och har lyft kundupplevelsen till en ny dimension. Nu kan kunden äntligen lösa sitt verkliga problem, att få ett hål i väggen, i stället för att gå omvägen via att köpa en borr.

Årets Butikskoncept – Synsam

Motivering: Med nytänkande och innovativa inredningskoncept, varuexponeringar och tekniska lösningar sticker vinnaren av Årets butikskoncept ut gentemot andra aktörer i sin bransch. Det nya konceptet uppskattas av både medarbetare och kunder, vilket bland annat försäljningsökningarna är bevis på.

Årets E-handel / Omnikanal – Skincity.se

Motivering: Med ett luftigt och fräscht gränssnitt, en enkel och personlig kundresa, ett förstklassigt utbud av produkter och ett kompletterande och produktnära innehåll erbjuder årets bästa e-handlare 2016 en upplevelse som räcker långt längre än köpet på nätet.

Årets Hållbara butik/ butikskedja – Coop

Motivering: Med en klart uttalad vilja och god förankring i såväl leverantörs- som butiksled har vinnaren legat i fronten för ett gediget hållbarhetsarbete. Förra året introducerades nya butiksformat med tydligt hållbarhetsfokus och ett nytt steg att lösa matsvinnet togs genom försäljning av ”knasiga” grönsaker. Med Ekoeffekten visades praktiskt hur omlagt kosthåll till ekologiskt hos en vanlig familj får fysiskt, påtagliga effekter – inte bara som viral nätsuccé.

Årets Logistiksatsning – ByggHemma

Motivering: Här är företaget som genom en målmedveten och genomtänkt satsning på logistiken har lyckats lyfta sin verksamhet – från lätt svajig till kontrollerad. Med ett unikt upplägg sker leveranserna nu till kunden på kortare ledtid och med högre kundanpassning och detta dessutom med bibehållen lönsamhet.

Årets butikskedja – Lidl

Motivering: Vinnaren av Årets butikskedja har efter en resa funnit sin plats på den svenska detaljhandelsmarknaden. Med medvetna satsningar på sortiment, service och marknadsföring har man vunnit en allt större andel av de svenska konsumenternas hjärtan. Det gedigna hållbarhetsarbetet imponerar.

Årets Lojalitetsprogram – NK Nyckeln

Motivering: Årets vinnare har på ett konsekvent och trendkänsligt sätt skapat ett framgångsrikt lojalitetsprogram som både inspirerar och belönar. Med denna lösning har de inte bara lyckats bibehålla och utveckla relationen till sina medlemmar. De har skapat en unik medlemslojalitet som bygger mer än rationella fördelar. Det är en stor utmaning att arbeta konsekvent eftersatta värdeord och samtidigt framstå som modern och flexibel. Här ser vi ett lysande exempel på detta och på hur långsiktig varumärkesvård också kan ligga i ton med tiden.

Årets Säkerhetslyft – Johan Hagelin, 365 ID

Motivering: En kostnadseffektiv lösning på ett stort problem – en unik innovation som har potential att rita om ”kartan” och förändra förutsättningarna att begå brott mot svenska butiker. En blandning av modern teknik och anpassade rutiner med minimal inverkan på driften kan ge maximal effekt i det brottsbekämpande arbetet. En svensk entreprenör med stort driv och förståelse för handelns behov och utmaningar har skapat en lösning på problemet med ID-bedrägerier som inspirerar.

Årets Tillväxtföretag – Apotea

Motivering: En imponerande tillväxtresa för ett företag i en bransch som först under senare år tagit klivet ut på webben. Årets tillväxtföretag har varit tidigt ute med att skapa en modell som både pressar priserna och förenklar livet för kunderna, som drivit nya kundbeteenden och som fått något ganska alldagligt att kännas intressant.

Årets Butikssäljare – Annika Norrgård, Chanel Åhléns City Stockholm

Motivering: Vinnaren av Årets butikssäljare är en person med genuint och personligt intresse för kundens bästa. Med sitt engagemang och lugn visar hon med tydlighet och kunskap vad som är rätt val för kunden. Med devisen ”touch the heart and they will come back for more” nådde hon även juryns hjärta.

Årets butik 2016: Eksjö bokhandel

Motivering: Till den lilla fristående bokhandeln kommer lässugna från när och fjärran, läslystna såväl som namnkunniga författare. Med bokförsäljning och ostkaka på bokmässan, med roliga uppdateringar i sociala medier och välbesökta författarkvällar låter man tala om sig. På orten tar bokhandeln en aktiv del i stadslivet och till turister har den tysktalande personalen såväl ett Danke som ett ex av Pippi Langstrumpf.