STOCKHOLM

1 helkväll / 36 finalister
12 pristagare / 600 gäster
Sveriges största handelsgala

21 maj 2018 Stockholm Waterfront
Tidigare vinnare

2017


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/10/ehnbage-vinnare-320x213.jpg

Årets

Ledare

Susanne Ehnbåge, vd, NetOnNet Group

Motivering: Precis som många andra aktörer inom hemelektronik verkar NetonNet i en oerhört konkurrensutsatt ­verklighet. Susanne Ehnbåge som utsågs till vd för Siba 2014 lyckades på kort tid konvertera en traditionell butikskedja till ett multikanalsbolag där kundnöjdhet är A och O. Siba vände under Susannes ledning 2014 förlustsiffror till vinst. Denna förändringsresa genomsyrades av hårt och målinriktat arbete samt starkt ledar­skap och tydlig ­ansvarsfördelning. Susanne var en stark ledare och motor i den nödvändiga förändringsresan.


Läs mer


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/10/vinnare-stadium.jpg

Årets

Totala köpupplevelse

Stadium
Motivering: Stadium har med Pulse skapat ett nytt butikskoncept i en befintlig kedja, en ny trend i handeln och ett sätt att utmana sin traditionella butik och sportbranschen i stort. Konceptet riktar sig till en köpstark urban  storstadsmålgrupp med ett urval av produkter som endast säljs hos Pulse och inte i kedjans övriga butiker.

Dessutom har Stadiums sömlösa upplevelse förbättrats i såväl fysiska butiker som webbutiken – målet att kunden ska känna igen sig i alla kanaler är synligt. Kunden ska enkelt kunna förflytta sig mellan kanalerna, det löser Stadium bland annat med nya click and collect-lösningen Order in Store.


Läs mer


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/10/vinnare-paradiset-1.jpg

Årets

Butikskoncept

Paradiset

Motivering: Paradiset utmanar den traditionella dagligvaruhandeln med sitt fokus på hållbar mat. Målet är att göra naturlig och hälsosam mat tillgänglig för alla.

Men konceptet är så mycket mer än en matbutik. Den senaste enheten som öppnade i Sickla köpkvarter i Nacka i januari har eget ölbryggeri, ett kafferosteri, egen hälso- och skönhetssalong samt en foodcourt med fullständiga rättigheter. Målsättningen är att besökaren ska kunna lösa alla sina ärenden på ett och samma ställe.I sina butiker är kedjan noga med att lyfta fram att deras produkter enbart innehåller naturliga råvaror. Det avspeglas i butiksinredningen med naturliga materialval och färger.


Läs mer


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/10/vinnare-paradiset.jpg

Årets

E-handel / Omnikanal

Sportamore

Motivering: Hos Sportamore åker matchställen på varje dag. Som utmanare slår man sig aldrig till ro. Få e-handlare lyckas kombinera kunskap och inspiration med produktinformationen utan att det stör köpupplevelsen – utan snarare förstärker den. Sportamore tillhör den skaran.

På sex år har de gått från inget till att ha 30 procents andel av sporthandeln på nätet. Under 2016 har tillväxten dessutom för första gången skett med lönsamhet.


Läs mer



http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/10/vinnare-filippak.jpg

Årets

Hållbara butik/ butikskedja

Filippa K

Motivering: Ett av Modesveriges starkaste varumärken, som ända sedan starten 1993 satsat på ett långsammare mode genom att fokusera på enkelhet, hög kvalitet, god passform och stilsäkra plagg som håller i längden.

Sedan en ny hållbarhetsstrategi sjösattes 2012 har Filippa K drivit ett medvetet och engagerat hållbarhetsarbete med kvalitetssäkring i alla led – från formgivning och val av material till själva produktionen med höga krav och genomlysning av alla leverantörer.


Läs mer


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/10/vinnare-elgiganten.jpg

Årets

Logistik- satsning

Elgiganten

Motivering: Över tiden har Elgiganten utvecklat sitt logistikcentrum i Torsvik, söder om Jönköping, till ett nav för hela Norden. I fjol invigdes det senaste tillskottet – ett automatiskt höglager. Kombinationen av 12 000 kvadratmeter mer lageryta – med en höjd på 32 meter – och automation tar Elgigantens logistik in i framtiden.

Tillsammans med det tidigare lagret disponerar kedjan nu nästan 110 000 kvadratmeter lageryta och har fått en effektiv hantering som utökat lagerhållningskapaciteten från 6 000 artiklar till potentiellt 25 000 artiklar. Leveranskapaciteten har också ökat från två till fem miljoner varor per år.


Läs mer


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/10/vinnare-akademibokhandeln.jpg

Årets

Butikskedja

Akademibokhandeln

Motivering: I en konkurrensutsatt bransch som har stått inför utmaningar i många år, har Akademibokhandeln vågat göra offensiva satsningar för att stärka kunderbjudandet samtidigt som de har genomfört besparingar för att vända en tuff ekonomi.

Med en hög servicegrad, inspirerande butiker med noga utvalt sortiment och nya tjänster har de återtagit kundernas intresse för de fysiska butikerna i den hårda digitala konkurrensen. Samtidigt finns den nödvändiga digitala närvaron med både webbshop och bättre möjlighet att förbereda sina köp i de fysiska butikerna.


Läs mer


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/10/vinnare-cerveraclub.jpg

Årets

Lojalitets- program

Cervera Club

Motivering: Att locka kunder med erbjudanden och rabatter har många gjort. Utmaningen ligger i att få kunderna att föredra dig och dessutom komma tillbaka, utan sänkta priser eller rabattkuponger.

Cervera har för länge sedan insett detta och agerar därefter. Med stöd av noga analyserad kunddata och löpande justeringar, har Cervera lyckats gå från ett traditionellt bonusprogram till ett mer långsiktigt lojalitets­program som bygger på olika mervärden, ständiga aktivitetsuppföljningar och relevanta events.


Läs mer



http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/10/vinnare-polisen.jpg

Årets

Säkerhetslyft

Fredrik Kaati och Thobias Rydberg, ”Trygg i butik”

Motivering: Från idé till lyckad och prisad brottsförebyggande metod. Fredrik Kaatis och Thobias Rydbergs projekt ”Trygg i butik” visar att samverkan är en nyckel till ett gott brottsförebyggande arbete.

På Södermalm i Stockholm har polisen, butikerna och väktarbolagen ett nära samarbete och identifierar ­tillsammans trygghets- och säkerhetsproblem i området. På så sätt har de lyckats att ändra en negativ problembild till en positiv.


Läs mer


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/10/vinnare-stadiumoutlet.jpg

Årets

Tillväxtföretag

Stadium Outlet

Motivering: Stadium Outlet är en del av den heta lågpristrenden och har haft betydande kommersiella framgångar sedan första butiken öppnades 2010. Försäljningstillväxten har legat på i genomsnitt 30 procent om året 2013, 2014 och 2015. Den positiva trenden fortsatte även räkenskapsåret som slutade i augusti 2016.

Lågpriskonceptets snabba butiksexpansion i Sverige och Finland är den främsta förklaringen till att ­nettoomsättningen steg men utvecklingen har varit och är stark även i de befintliga enheterna.


Läs mer


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/10/vinnare-andrea.jpg

Årets

Butikssäljare

Andrea Norlander, XXL Sport och vildmark, Helsingborg

Motivering:Andrea Norlander tar på sig matchtröjan dagligen och presterar outstanding bäst månad efter månad i butiken. Hon vinner alla säljtävlingar, säljer bäst av de produkter som kedjan lyfter fram som viktigast och ser till att få bonus varje månad.

Hon är bäst i landet på att sälja in XXL-kortet och driver på sina kollegor så att hela butiken blir framgångsrik. Kollegorna får del av hennes kunskap och hon hjälper till att både utbilda och ge de som inte är lika framgångs­rika självförtroende. Hon skapar god stämning på både avdelningen och i hela butiken – en riktig lagspelare!


Läs mer


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/10/vinnare-roseandborn.jpg

Årets

Butik

Rose & Born, Stockholm

Motivering: Med ett personligt bemötande och en service av allra högsta klass är herrmodebutiken Rose & Born Årets butik. Butiken konkurrerar med stor kunskap och mycket engagemang i en bransch som blir allt tuffare. Bredden i sortimentet, med allt från skrädderi och kläder under eget märke till skor, smycken och andra accessoarer, gör att butiken kan klassas som en fullskalig konceptbutik.

Här står kunden alltid i centrum och den kunniga personalen lägger gärna några extra minuter för att få till ett perfekt slutresultat.


Läs mer