STOCKHOLM

1 helkväll / 36 finalister
12 pristagare / 600 gäster
Sveriges största handelsgala

21 maj 2018 Stockholm Waterfront
Tidigare vinnare

2014


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2016/10/RETAIL-AWARDS-2014-FOTO-Johan-Lygrell-friköpt-retail_2014_webb_84-320x213.jpg

Årets

Ledare

Anders Strålman, vd Axfood
Motivering: Med ett engagerat, övertygande och tydligt ledarskap har vinnaren visat att det går att framgångsrikt kombinera frågor som miljöansvar, aktiv personalutveckling och mångfaldsfrågor med en god ekonomisk utveckling.


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2016/10/RETAIL-AWARDS-2014-FOTO-Johan-Lygrell-friköpt-retail_2014_webb_86.jpg

Årets

Kundservice

G-star
Motivering: Vinnaren har genom ett stort engagemang satt kundservicen i fokus. Man har arbetat mot en gemensam målsättning och tack vare detta utvecklat en vinnande företagskultur såväl internt som externt. Dessutom arbetar man kontinuerligt med mystery-shopping och kundmätningar som hela tiden leder företaget mot de starka resultaten som också visas via den starka servicen. Vinnaren av årets kundservice är en lysande stjärna. 


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2016/10/RETAIL-AWARDS-2014-FOTO-Johan-Lygrell-friköpt-retail_2014_webb_88.jpg

Årets

Butiks-
koncept

Kicks
Motivering: Med en fascinerande palett av färg och form tar vinnaren nya marknadsandelar år från år. De välkomnar kunderna med mångfacetterad bredd och skapar oändliga möjligheter och variationer tack vare kunnande och en aldrig sinande inspiration. 


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2016/10/RETAIL-AWARDS-2014-FOTO-Johan-Lygrell-friköpt-retail_2014_webb_91.jpg

Årets

E-handel

Babyshop.se
Motivering: Med webben som motor har vinnaren skapat en fräsch, trygg och kundorienterad kombination av e-handel och fysisk butik för en kräsen, tidspressad och servicekrävande målgrupp. Sortiment och varupresentation håller högsta klass, film används på ett inspirerande sätt och anslaget är i högsta grad lekfullt.



http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2016/10/RETAIL-AWARDS-2014-FOTO-Johan-Lygrell-friköpt-retail_2014_webb_103.jpg

Årets

Hållbara butik/ butikskedja

Nudie Jeans
Motivering: Med en klart uttalad vilja och god förankring i såväl leverantörs- som butiksled har vinnaren legat i fronten för ett gediget hållbarhetsarbete. Förra året introducerades nya butiksformat med tydligt hållbarhetsfokus och ett nytt steg att lösa matsvinnet togs genom försäljning av ”knasiga” grönsaker. Med Ekoeffekten visades praktiskt hur omlagt kosthåll till ekologiskt hos en vanlig familj får fysiskt, påtagliga effekter – inte bara som viral nätsuccé.


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2016/10/RETAIL-AWARDS-2014-FOTO-Johan-Lygrell-friköpt-retail_2014_webb_106.jpg

Årets

Logistik- innovation

Jula
Motivering: Vinnaren visar att en innovation inte alltid behöver handla om att uppfinna hjulet igen. Det kan ibland bara handla om att bestämma sig för en sak, och dessutom hitta rätt samarbetspartner som är beredd att hoppa på samma tåg. Vinnaren har tagit ett helhetsgrepp om sin varuförsörjning med nytt centrallager och en lösning som redan i planeringsstadiet tar hänsyn till de olika transportslagens enskilda fördelar. 


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2016/10/RETAIL-AWARDS-2014-FOTO-Johan-Lygrell-friköpt-retail_2014_webb_108.jpg

Årets

Butikskedja

Webhallen
Motivering: Vinnaren är en expanderande kedja med en service som många gånger uppfattas som unik. Årets butikskedja ligger i framkant på många områden, inte minst vad gäller att möta kunderna på deras villkor. Närvaron i flera olika kanaler har inte minskat intresset för de fysiska butikerna, som har blivit mötesplatser för de entusiastiska kunderna.


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2016/10/RETAIL-AWARDS-2014-FOTO-Johan-Lygrell-friköpt-retail_2014_webb_109.jpg

Årets

Kundklubb

Willys +
Motivering: Ett genomtänkt upplägg, väl genomfört i kombination med fokus på att göra det enkelt för kunden, ledde snabbt till succé. Kunderna värvas via webb och appar och tar tacksamt emot sina erbjudanden via e-post och sms. De uppsatta målen nåddes och överträffades redan kort efter lanseringen. Vinnaren har undvikit traditionella lösningar och har helt enkelt låtit sig inspireras av företagets grundidé – billigt och nära. En vinnare i tiden.



http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2016/10/RETAIL-AWARDS-2014-FOTO-Johan-Lygrell-friköpt-retail_2014_webb_111.jpg

Årets

Säkerhetslyft

Mattias Ekberg, Ikea
Motivering: Med engagemang, målmedvetenhet och uthållighet skapar vinnaren av Årets Säkerhetslyft 2014 inom retail både utveckling inom säkerhet, högre kompetens och tydlig inspiration för andra. Det leder i sin tur till resultat och framgång och blir därmed ett föredömligt lyft i flera dimensioner.


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2016/10/RETAIL-AWARDS-2014-FOTO-Johan-Lygrell-friköpt-retail_2014_webb_119.jpg

Årets

Komet

Lager 157
Motivering: Denna snabbväxare har tredubblat omsättningen på bara några år. Företagets affärsidé speglar tidens anda och fångar upp konsumenternas prismedvetenhet med ett växande antal outlets.


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2016/10/RETAIL-AWARDS-2014-FOTO-Johan-Lygrell-friköpt-retail_2014_webb_120.jpg

Årets

Butikssäljare

Shahriar ”Sherry” Akbari, The Shirt Factory, NK Stockholm
Motivering: Att använda sin kunskap så att kunden känner sig unik, sedd och lyssnad till är en av de starkaste egenskaperna en säljare kan ha. Härutöver visar årets butikssäljare på ett briljant sätt hur man med bibehållen hög servicegrad servar flera kunder samtidigt. Med kunskap likt en skräddare i material, färg och funktionalitet lotsar vinnaren tryggt och säkert sina kunder fram till ett köp de sällan tidigare har skådat och de kommer gärna om och om igen. Årets butikssäljare är professionell, kunnig, serviceinriktad – en stolthet för yrkeskåren.


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2016/10/RETAIL-AWARDS-2014-FOTO-Johan-Lygrell-friköpt-retail_2014_webb_122.jpg

Årets

Butik

Norins Ost, Linköping
Motivering: Årets butik har med en känsla för sortiment, exponeringar, service och kvalitet attraherat kunder att komma tillbaka år efter år. Med en väl genomtänkt mix av tradition och nytänkande har man skapat en spännande butik som i stark konkurrens från stora kedjor är både lönsam och växande. Butiken, som har en lång histora, har kontinuerligt och innovativt utvecklat verksamheten till att motsvara den moderna kundens tuffa krav.