Stockholm

1 helkväll / 36 finalister
12 pristagare / 600 gäster
Sveriges största handelsgala

15 maj 2017 Stockholm Waterfront

Tre i varje kategori

Finalister Retail Awards 2017

Nu har jurygrupperna gått igenom alla inskickade förslag och enats om tre finalister i varje kategori

Finalister Retail Awards 2017

Årets Ledare


Läs mer om kategorin
http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/anders_nyberg_svv.jpg

Anders Nyberg, vd Apotek Hjärtat


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Anders är uppvuxen i en handlarsläkt från Roslagen och har således både service och försäljning i blodet. Med många skiftande uppdrag inom exempelvis Åhléns, Axfood och Ica har han gjort stora avtryck i dagligvaruhandeln; det var till exempel Anders som på 90-talet ledde arbetet med att dela in Sveriges Ica-butiker i profilerna Nära, Supermarket, Kvantum och Maxi. När han 2009 blev vd för Apotek Hjärtat tog han med sig sitt brinnande entreprenörskap in i en bransch i stor förändring. Med stor ödmjukhet för den farmaceutiska kärnverksamheten och med visionen att utveckla framtidens hälsoerbjudande har han lett Hjärtat med fast hand – från omreglering till uppbyggnad och konsolidering. Sex år senare är Hjärtat nummer ett på marknaden och ett av Sveriges starkaste varumärken. Hjärtat rankas dessutom i topp bland framtidens farmaceuter.

Anders är en tillgänglig ledare som sätter sig in i medarbetarnas vardag och alltid sätter laget framför jaget. För att hålla koll har han besökt nästan alla 384 apotek och för ledningsgruppen gäller ”walk the talk” genom att alla bland annat är ute och jobbar på apoteken minst två gånger per år. Engagemangsindex har ökat till nivåer i topp med globala normvärden samtidigt som 9 av 10 skulle rekommendera Hjärtat som arbetsgivare till andra. På Hjärtats huvudkontor jobbar man efter devisen Kultur äter strategi till frukost. Och så är man tvärsäker på att det är Anders som är absolut bäst på att förmedla bolagets värderingar.

http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/ehnbage-svv.jpg

Susanne Ehnbåge, vd NetOnNet Group


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Netonnet Group bedriver handel med varor inom detalj- och partihandeln i Sverige, Norge och Danmark. Detaljhandeln drivs genom de egenägda kedjorna NetOnNet, SIBA och ComputerCity.

2015 omsatte Netonnet Group närmare 6,4 miljarder kronor, vilket gör företaget till en av de största aktörerna inom hemelektronikbranschen i Sverige.  Precis som många andra aktörer inom hemelektronik verkar kedjan i en oerhört konkurrensutsatt verklighet. Susanne som utsågs till vd för Siba 2014 och efterträdde Fabian Bengtsson efter 13 år på posten lyckades på kort tid konvertera en traditionell butikskedja till ett multikanalsbolag där kundnöjdhet är A och O. Efter sex år av förluster lyckades SIBA under Susannes ledning 2014 vända förlustsiffror till vinst. Denna förändringsresa genomsyrades av hårt och målinriktat arbete samt starkt ledarskap och tydlig ansvarsfördelning. Susanne var en stark ledare och motor i den nödvändiga förändringsresan.

Med sin ledningsgrupp har Susanne skapat en dynamik inom ledande befattningar där samtliga är fokuserade på samma målsättning. Oavsett om det gäller försäljning, inköp, marknadsföring, IT eller HR har en drivkraft skapats för att göra allt möjligt. Genom att skapa tydliga målbilder och jobba med rigorös uppföljning skapas resultat. Susanne arbetar även medvetet med att utveckla bolaget mot ökad jämställdhet. Idag består närmare 50 procent av ledningsgruppen av kvinnor, cirka 25 procent av samtliga anställda har en minoritetsbakgrund.

Medarbetarna vittnar om att Susanne inte bara är effektiv, positiv och resultatinriktad utan även lyhörd för individen och mycket omtänksam.

http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/evertsson-svv.jpg

Thomas Evertsson, vd Willys


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Sedan 2008 har Thomas varit ytterst ansvarig för Axfoods draglok Willys, ett varumärke som gjort en imponerande resa, försäljnings-, lönsamhets- och varumärkesmässigt. Kedjan har öppnat 50 nya butiker och samtidigt ökat butiksomsättningen med 44 procent – en utveckling som få kan mäta sig med, varken i branschen eller i detaljhandeln totalt.

Från att ha stått för ”bara” låga priser förknippar nu allt fler Willys med saker som hållbarhet, mångfald, ekologiskt sortiment, bra utbud och hög kvalitet. Enligt Market och Ica Nyheters undersökning ”Handelns hetaste kedjor” har Willys det näst starkaste varumärket inom dagligvaruhandeln.

Thomas ledarstil är jordnära, rak och tydlig och bygger på att fullt ut ge förtroende till sina närmaste medarbetare, utan att tappa engagemang och koll på detaljer. Komplexa frågor blir enkla och tydliga och Thomas själv kliver fram när svåra beslut måste fattas.

Willys är mycket starkt internt. Medarbetarna trivs på jobbet, känner engagemang och är stolta över företagets utveckling. Det finns en tydlig Willyskultursom Thomas bidragit till. När Willys mäter NMI, Nöjd Medarbetarindex, blir resultaten mycket talande. Willys har ett NMI på 95 av 100, högst i Axfoodkoncernen och långt över benchmarksiffran 86, som baseras på resultatet från mer än 150 organisationer som mäter NMI på samma sätt. Engagemangsnivån ligger långt över genomsnittet och det finns ett mycket högt förtroende för hur bolaget leds.


Finalister Retail Awards 2017

Årets totala köpupplevelse


Läs mer om kategorin
http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/Daniel-Wellington.jpg

Daniel Wellington


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Daniel Wellington har gått från 0 kronor till 1 miljard i omsättning på fem år och har en vinstmarginal på över 50 procent – närmast unikt i svensk handel. Varumärket har revolutionerat den traditionella urmakeribranschen och säljer en tidlös produkt, klockor, utan varken produktförnyelse eller höga marknadsföringskostnader. Man har gått från renodlad e-handel till en total köpupplevelse, där webbshop, sociala medier och numera fysisk handel alla är viktiga komponenter. Daniel Wellington har hakat på trenden där kunden gärna tittar online men köper offline och satsar därför på återförsäljare, pop up-butiker och en flagshipstore i Sverige.

Upplevelsen Daniel Wellington fortsätter efter köpet – genom att kunder lägger ut bilder när de har produkten på sig i sociala kanaler. Bra reklam för varumärket med kraftfull spridning.

http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/Stadium-svv.jpg

Stadium


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Stadium har med Pulse skapat ett nytt butikskoncept i befintlig kedja, en ny trend i handeln och ett sätt att utmana sin traditionella butik och sportbranschen i stort. Konceptet riktar sig till en köpstark urban storstadsmålgrupp med ett urval av produkter som endast säljs hos Pulse och inte i kedjans övriga butiker.

Dessutom har Stadiums sömlösa upplevelse förbättrats i såväl fysiska butiker som webbutiken- målet att kunden ska känna igen sig i alla kanaler är synligt. Kunden ska enkelt kunna förflytta sig mellan kanalerna, det löser Stadium bland annat med nya click and collect-lösningen Order in Store. Kedjan låter dessutom kunden utvärdera sin upplevelse med net promotion score. Stadiums ledord Join the movement är synlig i hela köpupplevelsen.

http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/Busfro_8-svv.jpg

Busfrö Nytt & Bytt


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Busfrö är butikskedjan som vill revolutionera second hand-branschen och erbjuda den medvetna konsumenten en miljövänlig shopping.

Hela konceptet bygger på en färgstark ”feelgood-upplevelse med de lokala hushållen som leverantörer av varorna. Butikernas innehåll förändras dagligen vilket ger även återkommande kunder rolig shopping med en härlig känsla av skattjakt.

Kedjan, som idag har fem butiker, vill stärka den lokala handeln och bidra med liv och rörelse i svenska stadskärnor, och blåser gärna liv i lokaler som stått tomma länge. Busfrö vill också bidra till en hållbar konsumtion och samhällsnytta och lämnar osålda kläder till bistånd och fiberåtervinning.

Busfrö har hittat ett sätt att sälja digitalt som passar den mindre kedjan – kunden kan reservera varor på Facebook och Instagram och sedan hämta ut i butiken.


Finalister Retail Awards 2017

Årets butikskoncept


Läs mer om kategorin
http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/Ikea-svv.jpg

Ikea Service and pick up


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Digitaliseringen förändrar kundernas köpbeteende och det har Ikea tagit fasta på. Ikea Service and pick up binder ihop varuhusen med e-handeln på ett nytt sätt. På en tjugondels varuhusyta erbjuds ”hela” Ikea. Utvalda produkter exponeras under ett komprimerat kundvarv. Hela sortimentet finns tillgängligt digitalt och kan enkelt beställas till butiken eller hem. I sin nya satsning har möbeljätten satt den stressade storstadskundens behov i fokus genom att skapa ett alternativ för den som inte vill tillbringa timmar på att strosa runt i ett varuhus. Hen går verkligen inte miste om något. För alla beståndsdelar finns där, kunden kan till och med köpa med sig ett paket köttbullar hem på vägen ut. Det nya konceptet underlättar inte bara för kunden, det öppnar för att kedjan ska kunna öppna på platser där det inte finns plats för ett fullstort Ikea.

http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/IMG_8101-kopia.jpg

Paradiset


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Paradiset utmanar den traditionella dagligvaruhandeln med sitt fokus på hållbar mat. Målet är att göra naturlig och hälsosam mat tillgänglig för alla.

Men konceptet är så mycket mer än en matbutik. Den senaste enheten som öppnade i Sickla köpkvarter i Nacka i januari har till exempel eget ölbryggeri, ett kafferosteri, egen hälso- och skönhetssalong samt en foodcourt med fullständiga rättigheter. Målsättningen är att besökaren ska kunna lösa alla sina ärenden på ett och samma ställe.

I sina butiker är kedjan noga med att lyfta fram att deras produkter enbart innehåller naturliga råvaror. Det avspeglas i butiksinredningen med naturliga materialval och färger.

Paradiset lyckas visa att det går att sälja livsmedel utan tillsatser utan att konstla till det och till ett rimligt pris. Samtidigt blir butikerna mer än ”bara” en matbutik, de blir en destination.

http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/Systembolaget.jpg

Systembolaget


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Kunskap, inspiration och tydlighet är ledord när Systembolaget uppdaterar sina butiker. Det är ingen lätt uppgift som kedjan tagit sig an. Samtidigt som Systembolaget vill skapa en bättre miljö för kunderna att handla i så får försäljningen inte öka.

Belysning, inredning och kommunikation har uppdaterats för att skapa en mer välkomnande känsla. Men genom att bygga ett enkelt kundvarv där kunden snabbt kan hitta sin vara och bege sig mot kassan undviker man frestelsen att köpa mer. En tydligare skyltning underlättar för kunden när hen ska navigera i butik men tipsar även om en medveten alkoholkonsumtion.

Det digitala fokuset har förstärkts genom hjälpmedel som underlättar för kunden att hitta varan i butik och se vilken dryck som passar vilken mat.

Genom sitt nya koncept visar Systembolaget att det går att vara välkomnande men inte lockande. Kundundersökningar från testbutikerna talar sitt tydliga språk. Butiken upplevs mer inspirerande men snittköpen har inte ökat.


Finalister Retail Awards 2017

Årets e-handel/omnikanal


Läs mer om kategorin
http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/Sportamore-svv.jpg

Sportamore


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Hos Sportamore åker matchställen på varje dag. Som utmanare slår man sig aldrig till ro. Få e-handlare lyckas kombinera kunskap och inspiration med produktinformationen utan att det stör köpupplevelsen – utan snarare förstärker den. Sportamore tillhör den skaran.

På sex år har de gått från inget till att ha 30 procents andel av sporthandeln på nätet. Under 2016 har tillväxten dessutom för första gången skett med lönsamhet.

Under året har flera ambitiösa projekt sjösatts och utvecklats. Stora delar av mobilsidan har förnyats för att bli mer användarvänlig. Leveranserna har vässats med hemkörning samma dag. Sajtens redaktionella satsning, Sportamore Magazine, har lanserats i Norge, Danmark och Finland. Under 2016 lockade det digitala magasinet över fyra miljoner besökare. En stor del av den trafiken har konverterats till betalande kunder vilket har räckt för att finansiera hela den redaktionella verksamheten. En annan lansering är Sportamore Labs som via idrottsmän, influencers och kunder testar produkter på löpande band ur sortimentet.

http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/Apotea-svv.jpg

Apotea


  • Juryns motivering
Juryns motivering

2016 var Apoetas år på många sätt. Utmärkelserna haglade över bolaget och tillväxten har fortsatt med raketfart mot miljardstrecket. Bolagets vd och grundare Pär Svärdson utsågs dessutom till Handelns Mäktigaste av tidningen Market. Han har ofta örat mot marken för att höra vad kunderna tycker om Apotea. Där visar bland annat konsumentundersökningen E-handelns hetaste butiker att nätapoteket är tvåa på listan över de mest kända och omtyckta butikerna i e-handeln.

Butikens satsning på låga priser är en av förklaringarna till framgångarna men inte allt. Enkelhet står i fokus. Det är lätt att handla, informationen när tydlig och rådgivningen är bara något klick bort.

Leveransalternativen är många och de flesta är gratis – till och med en av hemleveranserna. För Apotea är det viktigt att överträffa kundernas förväntningar. Den kraftiga tillväxten och kundnöjdheten visar att de lyckas.

http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/Henning-Kallqvistsvv.jpg

Care of Carl


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Det kan gå snabbt att sätta ett varumärke på nätet om man ser en nisch att fylla. Henning Källqvist startade Care of Carl när han själv saknade en nätbutik där det gick att handla kvalitetsmärken. I dag är det en given destination för klädintresserade män.

Köpupplevelsen på Care of Carl känns ungefär som sortimentet: Stiligt och propert utan att bli skrikigt. Ordning och reda härskar vilket gör mobilshoppingen extra bekväm.

Dessutom har servicen skruvats till en ny nivå. Stilrådgivningen som förut gick under namnet Fråga Carl har nu utvecklats till tjänsten Carl Supply, där en personlig stilrådgivare handplockar kläder, skor och accessoarer efter kundens specifika behov.

Arbetet med att förenkla shoppingen och samtidigt höja inspirationen pågår. En viktig del i den resan är utvecklingen av Carl Magazine som delar med sig av kunskap och bidrar till att ge e-handeln en mer fysisk känsla.



Finalister Retail Awards 2017

Årets hållbara butik/butikskedja


Läs mer om kategorin
http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/Filippa-K-svv.jpg

Filippa K


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Ett av Modesveriges starkaste varumärken, som ända sedan starten 1993 satsat på ett långsammare mode genom att fokusera på enkelhet, hög kvalitet, god passform och stilsäkra plagg som håller i längden.

Sedan en ny hållbarhetsstrategi sjösattes 2012 har Filippa K drivit ett medvetet och engagerat hållbarhetsarbete med kvalitetssäkring i alla led – från formgivning och val av material till själva produktionen med höga krav och genomlysning av alla leverantörer.

Nu har man tagit ytterligare ett steg och vill driva hela modeindustrin framåt genom att utmana konventionella affärsmodeller och testa nya hållbara vägar, såsom uthyrning av kläder, second-hand-försäljning i butik och utveckling och design av hållbara plagg i återvunna material. Visionen och missionen är inte bara att minimera de ekologiska fotavtrycken utan att tänka i helt nya och cirkulära banor – en sann ”frontrunner”.

http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/Clas-Ohlson-svv.jpg

Clas Ohlson


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Erbjuder ett brett sortiment av produkter för att lösa människors vardagsproblem och som drivs med ambitionen att utveckla en verksamhet där människor och miljö står i fokus. Efter en resa i hållbarhetens tecken i leverantörsledet har turen kommit till att erbjuda produkter och tjänster för att hjälpa människor att leva en mer hållbar livsstil.

Clas Ohlson arbetar med hållbarhet inom hela produktkedjan från design, tillverkning och transport till användning och återvinning. Sortimentet utvecklas ständigt för att erbjuda fler miljösmarta alternativ. Inte minst ett brett sortiment av reservdelar för att förlänga livslängden av produkter, samt flera energisparande och miljömärkta produkter. Man försöker även vägleda kunderna till att göra smartare val och få dem att engagera sig. Så har exempelvis evenemanget Batterijakten resulterat i att hundratals ton batterier samlas in i kedjans butiker varje år.

http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/paradiset-svv.jpg

Paradiset


  • Juryns motivering
Juryns motivering

En relativt ny spelare inom livsmedelshandeln som drivs med ambitionen att skapa Sveriges godaste matmarknad i en saluhallsliknande miljö med både food courts, kafferosteri och ölbryggeri. Här har den eviga jakten på lägsta pris i stället omformulerats till begreppet till ”rätt pris”. Målet att alla ska kunna köpa och äta naturlig, hållbar och hälsosam mat med gott samvete.

Även vad gäller driften av butikerna är målet att lämna ett så litet avtryck på miljön som möjligt – från elen som köps till arbetskläderna som personalen bär.  Råvaror med kort datum förädlas till läckra maträtter, och frukt och grönt som börjar sloka pressas till juice.

I de nu tre butikerna runt om i Stockholm bjuder Paradisets passionerade medarbetare på både kunskap och inspiration – inte minst i form av kurser och föreläsningar om mat, miljö och hälsa. Allt för att tillsammans med kunderna skapa en bättre och mer hållbar värld.


Finalister Retail Awards 2017

Årets logistiksatsning


Läs mer om kategorin
http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/Varner-svv.jpg

Varner Gruppen


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Varner Gruppen – med kedjor som Dressmann, Cubus, Bik Bok och Volt – invigde i fjol sitt nya centrallager i Vänersborg. Invigningen och idrifttagandet av det drygt 50 000 kvadratmeter stora lagret blev kulmen på ett omfattande logistikprojekt som pågått i fem år. Det nya centrallagret ersätter tolv tidigare lager i flera länder och är navet i gruppens logistik och e-handel.

Satsningen innebär också att Varnergruppen själva tar hand om sin logistik och avvecklar externa lagertjänster. Allt för att få ett så effektivt flöde som möjligt till butiker och konsument. Det nya lagret – och dess effektivitet och kostnadsbesparingar – gör också logistiken till en spjutspets för Varner Gruppen i dess fortsatta expansion.

http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/Elgiganten-svv.jpg

Elgiganten


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Över tiden har Elgiganten utvecklat sitt logistikcentrum i Torsvik, söder om Jönköping, till ett nav för hela Norden. I fjol invigdes de senaste tillskottet – ett automatiskt höglager. Kombinationen av 12 000 kvadratmeter mer lageryta – med en höjd på 32 meter – och automation tar Elgigantens logistik in i framtiden.

Tillsammans med det tidigare lagret disponerar kedjan nu nästan 110 000 kvadratmeter lageryta och har fått en effektiv hantering som utökat lagerhållningskapaciteten från 6 000 artiklar till potentiellt 25 000 artiklar. Leveranskapaciteten har också ökat från två till fem miljoner varor per år. Satsningen i Torsvik gör Elgiganten redo för nästa steg – tillväxt i butiker och e-handel.

http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/Rusta-svv.jpg

Rusta


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Rusta samlade för drygt ett år sedan all logistik i en ny distributionscentral strax utanför Norrköping. Den 65 000 kvadratmeter stora anläggningen – med automatiserat höglager – är kedjans största enskilda investering sedan starten 1986. Lagret ersätter två tidigare centrallager och ett tiotal buffertlager i Småland.

Valet av Norrköping som logistiknav bygger på stadens läge med god tillgång på vägar, järnvägar och hamn. Viktiga faktorer eftersom en stor del av Rustas varor kommer från egna inköp i Asien. Rationell och effektiv logistik borgar för att kedjan kan fortsätta att hålla låga priser till konsument i sina butiker i Sverige och Norge. Samtidigt som den underlättar en kommande etablering i Tyskland i år.


Finalister Retail Awards 2017

Årets butikskedja


Läs mer om kategorin
http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/akademibokhandeln-svv.jpg

Akademibokhandeln


  • Juryns motivering
Juryns motivering

I en konkurrensutsatt bransch som har stått inför utmaningar i många år, har Akademibokhandeln vågat göra offensiva satsningar för att stärka kunderbjudandet samtidigt som de har genomfört besparingar för att vända en tuff ekonomi.

Med en hög servicegrad, inspirerande butiker med noga utvalt sortiment och nya tjänster har de återtagit kundernas intresse för de fysiska butikerna i den hårda digitala konkurrensen. Samtidigt finns den nödvändiga digitala närvaron med både webbshop och bättre möjlighet att förbereda sina köp i de fysiska butikerna.

Akademibokhandeln har också lyckat engagera alla kundgrupper. Det nya lojalitetsprogrammet har snabbt fått 1,3 miljoner medlemmar där kunderna också kan få lästips från kedjans kunniga medarbetare. Ett fint projekt inom hållbarhetsområdet är satsningen på att få barn att läsa mer genom Läsborgarmärket.

http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/clas-ohlson-svv.jpg

Clas Ohlson


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Med snart hundra år på nacken är Clas Ohlson en välkänd och framgångsrik butikskedja som fortsätter att gå från klarhet till klarhet. Med kunderna, hållbarhetsarbetet och medarbetarna i fokus skapas shoppingupplevelser för hela familjen. Kunderbjudandet utvecklas genom nya produkter, nya tjänster och ökad servicegrad. Under året har de satsat på nya marknader, både internationellt – med butiker och e-handel i Tyskland – och på den starka företagsmarknaden med nytt B2B-koncept. Samtidigt fortsätter utrullningen av butiker i Sverige och ett nytt kompakt butikskoncept har lanserats.

Hållbarhetsarbetet imponerar, inte bara vad gäller värdekedjan, utan också med tjänster som reservdelar och reparation liksom en ny hyrtjänst.

De fysiska butikerna kompletteras med en allt mer utnyttjad e-handel och Clas Ohlson visar på en stark utveckling inom digitalisering som ligger i framkant och väl följer den allmänna trenden i samhället.

http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/Elgiganten-svv-1.jpg

Elgiganten


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Trots hård konkurrens och på en marknad som bitvis gått kräftgång har Elgiganten vuxit och stärkt sina positioner. Elgiganten har visat på en långsiktighet att både utveckla sitt befintliga koncept samtidigt som de har haft modet att förnya sig. Genom förvärv har kedjan kompletterat sin närvaro i externa handelsområden med gallerior och citykärnor, liksom utökat sitt erbjudande med tjänster som service och reparationer. Därtill samarbetar de med externa partner för att ge kunderna ytterligare breddat utbud. Fortsatt satsning på de fysiska varuhusen både i form av modernisering av befintliga butiker och nyetablering är ett svar på kundernas önskemål om att få prata med kunnig säljare. Samtidigt görs ökade digitala satsningar för att ge samma köpupplevelser och erbjudande oavsett kanal, bland annat med tjänsten ”Collect at store”.

Elgiganten har hittat nya vägar till framgång i en stenhård konkurrens, där de alltid sätter kunden i första ledet, såväl i butik som i digitala kanaler.


Finalister Retail Awards 2017

Årets lojalitetsprogram


Läs mer om kategorin
http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/cervera-svv.jpg

Cervera Club


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Att locka kunder med erbjudanden och rabatter har många gjort. Utmaningen ligger i att få kunderna att föredra dig och dessutom komma tillbaka, utan sänkta priser eller rabattkuponger. Cervera har för länge sedan insett detta och agerar därefter. Med stöd av noga analyserad kunddata och löpande justeringar, har Cervera lyckats gå från ett traditionellt bonusprogram till ett mer långsiktigt lojalitetsprogram som bygger på olika mervärden, ständiga aktivitetsuppföljningar och relevanta events. Att de dessutom strävar efter en sömlös shoppingupplevelse mellan butik och nät, bådar gott inför framtiden. Kanske leder det hela vägen till ett guld?

http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/Kappahl.jpg

Life & Style by Kappahl


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Affärsidén är enkel: Kappahl vill erbjuda prisvärt mode för de många människorna – och de är riktigt många. Med ett av Sveriges största lojalitetsprogram kan arbetet med att skapa utvalda, relevanta erbjudanden och rabatter bli gigantiskt. Den utmaningen har Kappahl löst med ära. Med sin nya app har de digitaliserat hela sitt lojalitetsprogram, kommit närmare kunderna och skapat en uppskattad enkelhet och tillgänglighet till bonus, köphistorik, kampanjer, trender, tips om hållbarhet etcetera – allt i samma app. Det är ett modernt sätt att förenkla för kunden och samtidigt skapa kundlojalitet på – en ambition som ger guldvittringar!

http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/apoteket.jpg

Apotekets Kundklubb


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Att resan från en monopolsituation till en konkurrensutsatt marknad varit full av utmaningar hyser ingen några tvivel om. Men att de lyckats så väl med att förnya ett lojalitetsprogram i grunden och samtidigt ta kommandot i branschglidningen är berömvärt. Idag bygger deras lojalitetsprogram på relevanta erbjudanden i gränslandet mellan handel och primärvård. Programmets digitala bas ger kostnadsbesparingar men samtidigt tillfälle att på ett relevant och vardagsnära sätt kommunicera den kunskap och kompetens som finns inom Apoteket. Apoteket har lyckats överträffa sina medlemmars förväntningar genom information, relevans och ett mänskligt tilltal – det kan vara guld värt!


Finalister Retail Awards 2017

Årets Säkerhetslyft

Läs mer om kategorin

http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/Beskuren-Alexis-Larsson-9222-1.jpg

Postnords satsning på märk-DNA


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Postnord arbetar för att ligga steget före tjuvarna. Beslutet att installera märk-DNA i distributionsfordon i stor-Stockholm har resulterat i en halvering av inbrott. Satsningen har hjälpt till att säkra att handelns leveranser kommer fram till företag och ombud – och därmed till konsumenterna. Beslutet att använda DNA-spray och skylta om detta på bilarna har också skapat en tryggare arbetsmiljö för chaufförerna.

Märk-DNA ger en spårbarhet som avskräcker kriminella. Om tjuvar lyckas ta sig in i ett fordon och stjäla är det svårt att bevisa att de har befunnit sig i bilen. Med hjälp av DNA-sprayen kan polisen spåra och knyta gärningsmannen till brottsplatsen.

Postnords förväntning på att sprayen skulle ha en avskräckande effekt och förhindra inbrott i fordonen har infriats. Det som från början var ett test är nu en del i Postnord säkerhetsarbete. Som Postnord själva säger: ”Tjuvarna ska inse att det inte är någon idé att ge sig på oss.”

http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/Beskuren-Fredrik-Thobias-1.jpg

Fredrik Kaati och Thobias Rydberg projekt ”Trygg i butik”


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Från idé till lyckad och prisad brottförebyggande metod. Fredrik Kaatis och Thobias Rydbergs projekt ”Trygg i butik” visar att samverkan är en nyckel till ett gott brottsförebyggande arbete.

På Södermalm har polisen, handlarna och väktarbolagen ett nära samarbete och identifierar tillsammans trygghets- och säkerhetsproblem i området. På så sätt har de lyckats att ändra en negativ problembild till en positiv.

Personalen i butikerna upplever att polisen är mer närvarande och ordningsvakterna anser att de har en bättre och mer närvarande dialog med polisen. Därtill stöttar polisen butiksmedarbetare och väktare så att de arbetar mer brottsförebyggande i syfte att minska svinnet och ge en tryggare arbetssituation.

Dialogen mellan polisen, handlarna och väktarbolagen har även lett fram till beslutet att använda uniformerade väktare i stället för civila och därmed prioritera en ökad trygghet för personalen i stället för antalet gripanden.

http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/Beskuren-Niklas-dabrowski-1.jpg

Balders satsning på centrumvärd i Vårby Gård centrum


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Ett leende och ett hej gör stor skillnad. Det är Ivica Burazin centrumvärd i Vårby Gård centrum ett bevis på. Fastighetsbolaget Balders initiativ att satsa på en lokal kändis, engagerad i föreningsliv och med ett stort nätverk i stället för patrullerande väktare har visat sig vara ett lyckat drag.

Ivica Burazins närvaro i centrum har en lugnande effekt. Han pratar med och lyssnar på besökare och handlare, stävjar stökig stämning och fungerar som en brygga mellan ungdomar, butiker och andra besökare.

För Balder har ett mål varit att få fler invånare att våga och vilja ta ansvar för ett tryggt centrum – och där har Ivica Burazins arbete betytt mycket.

Ett lyckat projekt har varit ”Tillsammans för Vårby” där Balder och kommunen har anställt 80-talet ungdomar som sommarjobbare för att städa och göra fint i området. En satsning som har varit viktig för tilliten mellan unga, äldre och fastighetsägare. Det har skapat en mötesplats över generationsgränserna vilket har minskat fördomarna och vi och dem-känslan.


Finalister Retail Awards 2017

Årets tillväxtföretag


Läs mer om kategorin
http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/Henning-Kallqvistsvv.jpg

Care of Carl


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Henning Källqvist och Gustaf Rudholm startade modebutiken Care of Carl i augusti 2010 och erbjöd initialt ett 20-tal svenska och internationella varumärken. Sortimentet och antalet varumärken har successivt utökats och består för närvarande av ett hundratal.

I mars 2015 blev Care of Carl ett internationellt bolag i och med lanseringen av en norsk webbutik och i fjol öppnades även en dansk sådan.

Care of Carl har redovisat en hög tillväxt i procent varje år – trots allt mer utmanande jämförelsetal och verksamhet i en bransch som möter hårdare konkurrens från butiker, varuhus och e-handlare inom sport-och fritidshandeln.

Förra räkenskapsåret steg nettoomsättningen med 46,6 procent till 136,8 miljoner kronor. Den positiva säljutvecklingen har enligt företaget fortsatt 2016/17.

Lönsamheten är imponerande och har följt tillväxten. Senaste verksamhetsåret uppgick rörelseresultatet till 18,7 miljoner kronor.

http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/jollyrooom.jpg

Jollyroom


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Norska hemelektronikföretaget Kompletts grundare Ole Sauar, Eric Sandtrø och Jan Tore Kopperud etablerade barn- och babyproduktbutiken Jollyroom på nätet i januari 2011 och sedan dess har försäljningssiffrorna haft en starkt uppåtgående kurva.

Senaste tillgängliga bokslutet (2015) visar att nettoomsättningen steg med drygt 94 procent till 370 miljoner kronor. Tillväxten uppgick enligt bolaget till ytterligare 68 procent förra året.

Jollyroom finns numera även i Norge, Danmark och Finland och är den största e-handlaren i branschen. Planen är att växa även utanför de nordiska länderna för att nå målet en miljard kronor i försäljning.

Den snabba expansionen är en förklaring till att Jollyroom redovisade rörelseförluster de första fyra verksamhetsåren men 2015 nådde företaget ett positivt rörelseresultat och den trenden fortsatte i fjol.

http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/Stadium-Outlet14.jpg

Stadium Outlet


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Stadium Outlet är en del av den hetare lågpristrenden och har haft betydande kommersiella framgångar sedan första butiken öppnades 2010. Försäljningstillväxten har legat på i genomsnitt 30 procent om året 2013, 2014 och 2015. Den positiva trenden fortsatte enligt uppgift även räkenskapsåret som slutade i augusti 2016.

Lågpriskonceptets snabba butiksexpansion i Sverige och Finland är den främsta förklaringen till att nettoomsättningen steg till 758,8 miljoner kronor men utvecklingen har varit och är stark även i de befintliga enheterna.

Ambitionen är att fortsätta att växa genom att bland annat etablera nya butiker. Framför allt i Finland där det kan bli 20 butiker. Planen är att parallellt bryta in på en tredje marknad.

Stadium Outlets lönsamhet imponerar. Rörelseresultatet uppgick till 80,3 miljoner kronor.


Finalister Retail Awards 2017

Årets butikssäljare


Läs mer om kategorin
http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/Nakita-Shaw-svv.jpg

Nakita Shaw, The Body Shop, Lidköping


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Nakita Shaw anpassar sitt bemötande efter varje kund. Hon har, genom sin utbildning till hudvårdsexpert, bredd och djup i sina kunskaper kring hudvårdsprodukter och kan på ett pedagogiskt sätt förklara för kunden hur produkterna ska användas, en talang som också skapar merförsäljning.

Hon har en förmåga att visa produkter för kunden som hon, eller han, inte ens själv visste att hon behövde. Nakita skapar en nyfikenhet och ”vill ha”-känsla hos sina kunder.

På ett naturligt sätt får Nakita in The Body Shops värderingar i sina säljsamtal men utan att tappa fokus på kunden som alltid lämnar butiken med ett leende på läpparna.

Nakita lyssnar och tar till sig säljtips, vidareutbildar sig och driver event och aktiviteter så att hon även lyfter och hjälper sina kollegor.

http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/Maria-Norén-svv-.jpg

Maria Norén, Lindex city, Växjö


  • Juryns motivering
Juryns motivering

”Vad bra att du är här – då behöver jag inte tänka själv”. Orden tillhör en nöjd kund på Lindex i centrala Växjö, riktade mot Maria Norén.

Maria har en otrolig känsla för vad kunden passar i, en förmåga att alltid ”tänka garderob” och ge matchningstips. Hon kommer ihåg vad kunden köpte flera månader tidigare och stamkunderna kommer tillbaka gång på gång vilket också visar sig på Marias kvitton. Snittköpet för Marias kunder ligger mellan tio och 20 gånger högre än Lindex totala snittkvitto. Rekordet är 40 gånger snittet med 39 rader på kvittot.

Maria är butikens personal shopper och som sådan outstanding bland Lindex butiker. Hon har en stående punkt på butikens personalmöten och coachar även andra personal shoppers.

http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/Säljare-Andrea-Norlander-svv.jpg

Andrea Norlander, XXL Sport och vildmark, Helsingborg


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Andrea Norlander tar på sig matchtröjan dagligen och presterar outstanding bäst månad efter månad i butiken. Hon vinner alla säljtävlingar, säljer bäst av de produkter som kedjan lyfter fram som viktigast och ser till att få bonus varje månad.

Hon är bäst i landet på att sälja in XXL-kortet och driver på sina kollegor så att hela butiken blir framgångsrik. Kollegorna får del av hennes kunskap och hon hjälper till att både utbilda och ge de som inte är lika framgångsrika självförtroende. Hon skapar god stämning på både avdelningen och i hela butiken – en riktig lagspelare!

Kunderna älskar att handla av Andrea och den kund som kom in för att köpa en mössa men gick hem med jacka, byxor, handskar – och mössa utbrast: Vilken fantastisk säljare du är


Finalister Retail Awards 2017

Årets Butik


Läs mer om kategorin
http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/Joaki-Svärdh-Rose-and-Born.jpg

Rose & Born, Stockholm


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Med ett personligt bemötande och en service av allra högsta klass tar herrmodebutiken Rose & Born plats som en av finalisterna i Årets butik. Butiken konkurrerar med stor kunskap och mycket engagemang i en bransch som blir allt tuffare. Bredden i sortimentet, med allt från skrädderi och kläder under eget märke till skor, smycken och andra accessoarer, gör att butiken kan klassas som en fullskalig konceptbutik.

Här står kunden alltid i centrum och den kunniga personalen lägger gärna några extra minuter för att få till ett perfekt slutresultat.

Rose & Born är en butik som passar såväl den unga, trendmedvetna publiken som de något äldre stilmedvetna kunderna. Och trots den fashionabla adressen på Östermalm är detta en butik som vänder sig till alla som vill uppdatera sin garderob med klass och stil.

http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/Sibyllans_Kaffe__The_2014a.jpg

Sibyllans Kaffe & Tehandel, Stockholm


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Det är knappast en överdrift att säga att Sibyllans Kaffe & Tehandel i Stockholm är en butik med anor. Under drygt ett sekel har butiken servat stockholmarna med ett unikt utbud av både kaffe och te.  På sin nuvarande adress har den mysiga butiken huserat i 99 år. Med sin bevarade inredning, där butikens långa liv gör sig påmint, sprids en härlig känsla av ombonat kaos, precis som man vill ha i en butik av det här slaget.

Sibyllans kaffe & tehandel är otroligt nischad, erbjuder flera hundra olika sorters te och har dessutom tagit fram sina egna te-sorter. Butiken har till och med blivit så populär att de säljer sina teer på export. För den riktiga te-älskaren har Sibyllans inrett ett rum med speciella provsmakningar där den inbitne kan testa sig fram till nya favoriter.

http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/03/Richard-Metzmaa-Åsby-hem-trädgård.jpg

Åsby Hem och Trädgård, Hallstahammar


  • Juryns motivering
Juryns motivering

Åsby Hem och Trädgård i Hallstahammar känns mer som en destination än en vanlig inrednings- och blomsterhandel. Butiken ser utifrån inte mycket ut för världen, men stoltserar med unika miljöer där varje vrå ger besökaren en ny upplevelse. Ja, här finns något för alla, såväl ung som gammal. Sortimentsmixen, med heminredningsdetaljer, barnattiraljer och ett av landets största utbud av växter, exponeras på ett fyndigt sätt som alltid inspirerar och överraskar kunden. Många kunder lockas till Åsby just av den anledningen, att inspireras.

I butikens hjärta finns ett kafé som binder ihop inredningsavdelningen med växtavdelningen på ett naturligt sätt. Den klassiska räkmackan är ett smart och effektivt sätt att få kunderna att stanna längre i butiken.