FINALISTER 2019

Bidragen till årets upplaga av Retail Awards var rekordmånga och nu har jurygrupperna sagt sitt och korat tre finalister i respektive kategori.

Ett stort grattis till alla finalister!

ÅRETS LEDARE

Kriterier

Charlotte Nordén, vd Cellbes

”En ledare med gedigen erfarenhet, ledarskapet kännetecknas av stort självförtroende och ett naturligt sätt. Med mycket hjärta och energi samt stor tilltro till den egna individen leder hon verksamheten framåt dagligen. Charlotte är orädd och utåtriktad och kan konsten att leda sina medarbetare och samtidigt leverera lönsamhet i en allt mer digitaliserad handel. Hon är ett bevis för att ”Management by walking around” är ett framgångsrikt verktyg i modernt ledarskap, vilket gör henne till en stark kandidat till årets ledare 2019”.

 

Nanna Hedlund, vd Polarn & Pyret

”Med ett tydligt ”Varför” guidar Nanna skickligt sin organisation genom att skapa delaktighet och bra resultat. Ledarskapet kännetecknas av att det måste vara lustdrivet, många gånger mer will än skill! Hennes dörr är alltid öppen och medarbetarnas behov att skapa dialog med henne går före allt annat. Nanna har lyckats omvandla ett av Sveriges äldsta och mest omtyckta varumärken.
Hon inser att en av hennes starkaste sidor är att synka kedjans olika processer med medarbetarnas färdigheter och det har blivit en av hennes viktigaste styrkor som ledare och som gör henne till en stark kandidat att utses till årets ledare 2019”.

 

Niclas Eriksson, vd Elgiganten

”Med hög närvaro och arbetsglädje har Niclas fått tusentals medarbetare att tycka det är roligt att gå till jobbet. Niclas är en ledare som gått långa vägen från butikssäljare till VD för en av landets största kedjor utan att någonsin sökt ett jobb. Att bli tillfrågad av högre chef och samtidigt påhejad av sina medarbetare att ta nästa steg är något som är unikt för denne ledare. Hans ledarskap kännetecknas av att ”investera” mycket tid i sina medarbetare, vilket kräver tid och tålamod, men som ger duktiga och trogna medarbetare som utvecklas till talanger. Fötterna på jorden, ett naturligt sätt och alltid med en positiv grundsyn i alla situationer gör honom till en stark kandidat till årets ledare 2019”.

ÅRETS OMNIUPPLEVELSE

Kriterier

Kicks

Kicks har vässat sitt omnitänk senaste åren och genom en ny e-com plattform tagit nästa kliv mot en sömlös kundresa, oberoende om den börjar eller slutar i en mobil eller fysisk butik. Med integrerade system för både butik och e-handel samt en till Flagship store har Kicks stärkt sitt Omni-erbjudande ytterligare. Företaget har förfinat erbjudandet och effektiviserat processerna kring betalning, leverans och service. Kicks satsar även på en mängd olika skönhetsbehandlingar som kan bokas online.

 

H&M

I sin jakt på en sömlös omni-upplevelse har H&M vidareutvecklat H&M-appen. Nya funktioner som ”in-store-mode” och ”visual search” öppnar upp till en mer interaktiv känsla för kunden. Fota ett plagg du gillar på Instagram eller på en vän, ladda upp i appen och se om H&M har plagget eller få förslag på liknande plagg. Företagets Click & Collect-funktion har förbättrats, onlineköp kan nu returneras i fysisk butik. H&M har omvandlat flertalet butiker till att bli lokalanpassade och skapat tekniska lösningar som underlättar för både personal och kunder.

 

Synsam

Det råder en hård konkurrens i optikbranschen, där många aktörer försöker vara innovativa. Synsam har hängt med när optikbranschen blivit fashionbransch. Företaget har spänt musklerna och satsat på nya koncept och når därmed nya segment, ett exempel är nya kedjan Ai Eyewear. Hos Synsam möts kunden av en tydlig omniupplevelse, på egna villkor och med valmöjligheter. Med digitala skärmar för säljstyrande budskap, VR-teknik och unikt omni-koncept för linsabonnemang satsar Synsam framåt. Synsam Groups omni-koncept visar påtagliga effekter på resultatet i alla dimensioner.

ÅRETS RETAILKONCEPT

Kriterier

Samsung Experience Store

Konsumenterna vill inte bara handla när de besöker en butik, de vill uppleva också. I Samsung Experience Store får besökare verkligen uppleva varumärket. De kan klämma, känna, testa och få information om produkterna på olika sätt där interaktivitet är en viktig ingrediens. Dessutom har Samsung lyckats förpacka sitt erbjudande i ett snyggt fodral där man tilltalar flera av kundens sinnen och det på en relativt liten yta.

 

Clas Ohlson Lab Store

I ett föränderligt retaillandskap gäller det att vara på tå. I sina Lab Stores vill Clas Ohlson ge kunden en ny upplevelse av kedjan. Men butiken, med sitt unika sortiment och säljlösningar, skapar också en möjlighet att testa nya idéer innan det rullas ut på bred front. Butiken är verkligen något helt annat än det paradis för hemmafixare som Clas Ohlson annars är känt för. Där kan kunden dessutom ta del av det serviceutbud som kedja breddat sitt erbjudande med samt delta i olika aktiviteter. Bland annat hålls samtal om handelns framtid.

 

Nordiska galleriet

Med 100 år på nacken kan det vara lätt att traska på i uppkörda hjulspår. Där har Nordiska Galleriet vågat kliva ur hjulspåren och utmanar idén om vad en möbelbutik ska vara. Klassisk design varvas med det senaste från internationella varumärken där stor vikt lagts vid servicen. Erbjudandet har dessutom vidgats med konst för att stärka upplevelsen ytterligare. Med dessa ingredienser har Nordiska Galleriet skapat en butiksupplevelse med guldkant. Samtidigt har 100-åringen startat e-handel samt börjat jobba mot andra företag för vitalisera affären ytterligare.

ÅRETS E-HANDEL

Kriterier

Care of Carl

Stilbutiken Care of Carl fortsätter att växa med stabil avkastning. Grundidén att sälja kläder, skor och accessoarer har förfinats samtidigt som köpprocessen har förenklats. Det pigga redaktionella innehållet i Carl Magazine tillför både inspiration och kunskap med länkar till relevanta plagg. För att maximera träffsäkerheten i passformen mäter butiken samtliga produkter noggrant. ­Är kunden osäker på storleken kan medarbetarna hjälpa till genom att själva prova plaggen. Det kallar vi service.

 

Skincity

Kriget på skönhetsmarknaden är stenhårt där nya muskler ständigt dyker upp för att plocka andelar. Det verkar inte bekymra Skincity vars tillväxtresa oförtrutet tuffar på. Bolaget har mutat in positionen som hudvårdsklinik på nätet med hudtest och hudanalys som främsta tjänster ­– nu även utvecklat med konsultationer via video. Alla produkter som tas in i sortimentet granskas i detalj. Konceptet har bäddat för en stark lojalitet där 80 procent av köpen görs av återkommande kunder. Extra plus för en genomtänkt paketeringsfilosofi som ska ta köpupplevelsen hela vägen hem.

 

Ideal of Sweden

Man kan se affärsidéer i allt. Till och med i att sälja pimpade laddsladdar med namn som Floral Romance? Javisst. Efter en stökig start omsatte Ideal of Sweden 430 miljoner kronor i fjol och målet för 2019 är en miljard kronor. Mobiltillbehör med livsstil som framgångsformel har satt uppstickaren på kartan. Köpupplevelsen är både smidig och inspirerande och innan man vet ordet av ligger både ett och två mobilskal i varukorgen. Affären drivs även på av en stark närvaro i sociala medier och samarbete med influencers.

ÅRETS HÅLLBARA RETAILFÖRETAG

Kriterier

Naturkompaniet

Att Naturkompaniet hör till ledarna i hållbarhetsligan är nog inte förvånande, med tanke på dess medvetna kundkrets. Med mål att göra sunda affärer i alla avseenden och enbart sälja hållbara produkter i tidlös design ställs höga krav på allt som köps in, från när och fjärran. En liten men växande del av sortimentet är svenskproducerat, liksom butiksinredningen. Produktvård, reparation och uthyrning erbjuds kunderna som även kan lämna produkter till återvinning. Hos Naturkompaniet gör sig rabattjägarna inte besvär – en del av kundklubbens bonus går till naturen och Black Friday blev Green Friday med klädvård och ekologiskt kaffe.

 

Ica Gruppen

Minskade utsläpp och ökad resurseffektivitet ska leda till en klimatneutral verksamhet till år 2020 för Ica, som skalar upp sitt klimatarbete. Att stötta kaffeodlare i Peru, prisa entreprenörer som inspirerar till god folkhälsa eller fasa ut plast är exempel på hur företaget driver på för bättre miljö och klimat, även utanför den egna verksamheten. Att sälja mer ekologiskt, etiskt och miljömärkt hör också till målsättningarna, och förra året marknadsfördes frukt och grönt som Halloweengodis. Men det som ger Ica en finalplats i år är ”Mitt klimatmål”, en smart digital tjänst som ger kunderna möjlighet att bli mer klimatsmarta genom tillgång till sin egen kunddata.

 

Apoteket AB

Visionen om ett liv i hälsa styr Apotekets hållbarhetsarbete mot flera områden. Med ett aktivt arbete kring äldres läkemedelsanvändning, snabb diagnostik via den digitala Artroskollen och ett nytt patientstödsprogram vill Apoteket hjälpa sina kunder till ett hälsosamt liv. Utfasning av produkter med onödiga eller farliga ingredienser, pant på påsar och insamling av överblivna läkemedel gör naturen friskare. En arbetsplats mår bra av mångfald och jämställdhet. Farmaceuter med utbildning utanför EU anställs gärna och får kompletterande utbildning. Och under året har Apoteket visat att det är nolltolerans mot rasism som gäller.

ÅRETS LOGISTIKSATSNING

Kriterier

Adlibris Go

Adlibris är en verklig handelspionjär på nätet när det gäller böcker och media. På senare år har bolaget gjort en omställningsresa från att vara enbart en nätbokhandel till att bli ett mer omfattande e-handelsföretag med ett större utbud. Parallellt har bolaget satsat på fysisk handel för att komma närmare kunderna. Butikerna har samtidigt blivit basen för ett breddat erbjudande där man med kreativ logistik och snabba leveranser har utvecklat och stärkt utbudet med en konsumentnära tjänst – Adlibris Go.

 

Apotea

Apotea har visat att man kan bygga en apoteksverksamhet från grunden enbart med närvaro på nätet. Logistiken är en hörnpelare i företagets affärsidé, vilket tar sig uttryck i flera olika kundanpassade leveransalternativ. Samtidigt med en storsatsning på ett nytt lager har bolaget flyttat fram positionerna när det gäller miljötänk genom att utmana sina leverantörer och ta flera egna initiativ. Med kundens bästa för ögonen går framgångsrik logistik hand i hand med höga ambitioner på hållbarhetsområdet.

 

Kicks

Kicks har på allvar tagit klivet från traditionell butikskedja till att bli en omniaktör med en e-handel i egen regi som också integrerats med övriga marknadskanaler. Genom att använda kedjans stora butiksnät som bas ges även möjligheter till snabba leveranser på kundernas villkor. Bakomliggande system har uppgraderats för att lyfta fram logistiktänket och utnyttja detta enligt kundernas önskemål, bland annat med olika leveransalternativ som tar hänsyn till miljö- och hållbarhetsaspekter.

ÅRETS BUTIKSKEDJA

Kriterier

Synsam

Har genomgått en transformering av hela kedjan med hundraprocentigt fokus på kunden och kundernas behov och livsstilar. Digitaliseringen slår igenom i både marknadsföring och kundservice, där kunden bland annat kan digitalt prova glasögon hemma i soffan. Synsams strukturerade mångfalds- och hållbarhetsarbete imponerar. En innovativ butikskedja som vågar testa nya idéer, koncept och teknik med såväl nöjda kunder som växande marknadsandelar som följd.

 

Polarn o Pyret

Sedan finalistplatsen förra året har Polarn o Pyret byggt vidare på sin varumärkesresa, både digitalt och i fysiska butiker. Det nya butikskonceptet rullar ut i såväl nyöppnade som ombyggda butiker. Lanseringen av en ny e-handelsplattform sätter spår i nätförsäljningen som uppgår till nästan en femtedel av omsättningen. Det seriösa hållbarhetsarbetet sträcker sig från tillverkningen till konsumentservice som lagningsservice och köp- och säljfunktion för andrahandsförsäljning. Det mer än 40-åriga företaget visar att ränderna aldrig går ur.

 

Willys

Från en liten lokal lågpriskedja till ett av landets starkaste varumärken inom detaljhandeln. Willys framgångssaga bjuder på 18 år av obruten försäljningstillväxt och lönsamhet. Det senaste året har kedjan fortsätta sätta sitt namn på dagligvarukartan med bland annat en e-handelssatsning som gått hem hos kunderna, lansering av ett nytt butikskoncept och ny kommunikation. Kampen mot matsvinnet, miljömärkta butiker och miljöambassadörer på alla arbetsplatser är några exempel på det gedigna hållbarhetsarbetet. De ökande marknadsandelarna visar att Willys har tagit sig in i svenska konsumenters hjärtan för att stanna.

ÅRETS LOJALITETSPROGRAM

Kriterier

Netonnet – Klubbhyllan

I en bransch som länge präglats av priskrig och reor särskiljer sig Netonnet med ett lojalitetsprogram som helt tar avstånd från rabatter eller bonusar. I stället levererar Klubbhyllan segmenterad vardagsnytta och engagerar med personligt och relevant innehåll och expertråd från de främsta inom respektive bransch. Allt detta träffar en engagerad målgrupp mitt i deras digitala hjärtan. Kan det bli ett framgångsrecept av ädlaste valör?

 

Akademibokhandeln – Akademibokhandelns vänner

Med tydlighet och långsiktighet hyllar Akademibokhandeln ordet läsglädje i en bransch fylld av prispress och nätkonkurrens. Det har gett resultat. Akademibokhandelns Vänner har i dag drygt två miljoner medlemmar som alla har tillgång till ett brett utbud av erbjudanden, förmåner och evenemang som på olika sätt hyllar läsandet. Klubben fångar, engagerar och skapar ambassadörer som främjar både återväxt och läsglädje. Kan det bli bättre?

 

Apoteket – Apotekets kundklubb

Att lämna monopolet för att bli en av många på en konkurrensutsatt marknad är en stor utmaning bara det. Det framgångsrika förändringsarbetet är lika tydligt i Apotekets kundklubb, som med en strategi kring omnikanal och hållbarhet attraherar allt fler, inte minst nyblivna föräldrar. Programmet utformas, i gränslandet till primärvården, utifrån välgrundade kundinsikter som skapar förmåner som matchar våra olika behov, från vaggan till vuxen. Kan det vara guld värt?

ÅRETS ARBETSGIVARE

Kriterier

Elgiganten

Campus, academy och traineeprogram. Digitala onboardingprocesser, riktade utbildningsinsatser och strukturerade handlingsplaner.
I strävan efter ett kundbemötande som berör jobbar Elgiganten stenhårt med att ta hand om och vidareutbilda sina medarbetare. Ett styrkebaserat ledarskap som främjar ansvarstagande, effektivitet och engagemang är de tre grundstenarna som gör hemelektronikjätten till en sammansvetsad enhet som sticker ut i en hårt konkurrensutsatt omvärld.

 

Ica Kvantum Flen

På Ica Kvantum i Flen är medarbetarna hårdvaluta och tiden en framgångsfaktor. Så långt det går erbjuder butiken och handlaren Håkan Johansson minst 30 timmar i veckan – men ungefär hälften av den ordinarie styrkan har en heltidstjänst. Förtjänsten visar sig på flera sätt: Högre kvalitet i det dagliga arbetet, högre lojalitet och bättre lönsamhet.

 

Hemtex

Hemtex möter den pågående strukturomvandlingen inom handeln genom att ta ett helhetsgrepp om medarbetarna. Via utbildningsportalen Hemtex Academy förankras bolagets värderingar internt. Där förvandlas organisatoriska nyckelord som ”flexibilitet” och ”kundfokus” till konkreta verktyg – som var och en kan ta med sig in i den nya tiden. Resultatet av satsningarna syns tydligt när de anställda får säga sitt: Den senaste medarbetarundersökningen – den gav ett resultat som var all time high.

ÅRETS TILLVÄXTFÖRETAG

Kriterier

Foreo

Foreo grundades 2013 och det svenska bolaget har på bara sex år kommit upp i en nettoomsättning på 1,6 miljarder kronor i. Koncernens totala försäljning uppgår till tio miljarder kronor genom närvaro i 77 länder. Framgångsreceptet är en ständigt utvecklad produktportfölj inom hälsa och skönhet och med nordisk design och kvalitet. Foreo investerar inte bara i innovationer som förbättrar konsumentens befintliga rutiner utan har även blåst liv i det beauty tech-segment som företaget verkar inom.

 

Ideal of Sweden

Ideal of Sweden byggde en grund för den nordiska marknaden men tänkte också globalt från start 2013. Företaget omsatte 427 miljoner kronor (netto) senaste räkenskapsåret. Marknadsföringsstrategin och satsningen på influencers har varit en betydande anledning till den snabba försäljningstillväxten. I dag finns ett team med 25 personer som jobbar med influencer marketing. Ideal of Sweden har attraherat riskkapital men samtidigt valt att fokusera på lönsamhet. Rörelseresultatet blev 60 miljoner kronor i fjol.

 

Steamery

Steamery grundades 2014 och har med en kombination av innovativ teknik och skandinaviskt formspråk och egenutvecklade produkter som klädsteamers och avnopprare vuxit till ett av Europas mest igenkända varumärken för klädvård. Produkterna säljs online på 60 marknader, via 670 återförsäljare globalt och en konceptbutik i Stockholm. En viktig del i framgångsreceptet är företagets val av återförsäljare inom mode och livsstil. Senaste räkenskapsåret tredubblades försäljningen till 38 miljoner kronor – med fortsatt god lönsamhet.

ÅRETS BUTIKSSÄLJARE

Kriterier

Emelie Rommedahl

Med stort engagemang och passion för The Body Shop och dess värderingar samt en osedvanlig produktkunskap möter Emelie Rommedahl sina kunder. Hon har stort fokus på att vara lyhörd för kundens behov och föreslå produkter som passar just den person som hon har framför sig. Kunderna, och kollegorna, vittnar om en sällsynt serviceupplevelse och många blir stamkunder i butiken. Även utanför butiken kämpar Emelie för varumärket. Många hyllor har gapat tomma sedan hon på sociala medier förordat en viss produkt i sortimentet.

 

Kajsa Bygård

Med stort lugn och ett pedagogiskt sätt vinner Kajsa Bygård sina skidkunders förtroende. Alewalds kunder har högt ställda förväntningar på professionell och kunnig hjälp och många intygar att de får just det av Kajsa. Genom att föreslå individuella helhetslösningar har hon blivit en kompetent säljare som stamkunderna ofta frågar efter. Dessutom är den tidigare tävlingsskidåkaren en riktigt lagspelare som värnar om sina kollegor.

 

Josef Dayne

Kundens behov är Josef Daynes kompass i alla situationer i Jysk-butiken. Han har förmågan att få varje kund att känna sig trygg, lyssnar och vägleder dem fram till ett köpbeslut. Han utsågs nyligen till kedjans bästa säljare och har samtidigt projektlett ombyggnaden av sin tidigare butik. Josef är kunnig och påläst och delar gärna med sig av sina tips bland annat om hur man väljer säng, via filmer på Facebook. Han är en spelande ledare som inspirerar anda säljare att nå sina mål.

ÅRETS BUTIK

Kriterier

aim’n Concept Store

Att sticka ut i kampen om kunden är sannerligen inte lätt. Men med egna träningar, träningsresor och event har Halmstadbaserade aim’n lyckats bygga upp en speciell relation till sina kunder. Motivation och inspiration är ledord som i slutändan också driver försäljningen, men det känns sekundärt för butiken som snarare vill få varje kvinna att samla energi för att uppfylla sina drömmar. aim’n står för den nya tidens retail.

 

Känsla och smak

Genom att falla tillbaka till grunderna har Känsla och Smak skapat en inbjudande och välfungerande modebutik i Stockholms innerstad. Det personliga bemötandet är centralt och medarbetarna tar sig tid för att se till att fylla kundens alla behov. Butiken har, till skillnad från många branschkollegor, ett onischat sortiment och stort lager vilket har blivit en verklig framgångsfaktor. Ett välmående familjeföretag som förgyller tillvaron för kvinnan mitt i livet.

 

Ingrids underklädesbutik

Kombinationen djupt sortiment och personlig service i högsta klass har gjort att Ingrids underklädesbutik blivit en destination för kvinnor kring Umeå. Medarbetarna har en gedigen produktkunskap och jobbar flitigt för att dela med sig av den till alla som besöker butiken. Visionen om att ge varje kvinna en vacker och stabil bysthållare lever kvar sedan starten 1956, och trots att retaillandskapet förändrats står Ingrids dammode stadigt kvar som en uppskattad aktör hos kunderna.

ÅRETS GLOBALA SATSNING

Kriterier

Filippa K

Filippa K har expanderat till över 60 marknader med både e-handel och fysiska butiker under de senaste två åren. De har etablerat sig inom såväl som utanför EU, med lokalanpassning på samtliga marknader – till exempel genom relevanta betalsätt och lokal kundtjänst. Detta har gjorts framgångsrikt med en tydlig strategi för att marknadsföra varumärket utomlands mot sin målgrupp i både egna kanaler och i annan media. Filippa K uppvisar också ett genomgående hållbarhetstänk och sund ekonomisk utveckling.

 

Happy Socks

Happy Socks ger ”globalisering” ett ansikte. Under de senaste två åren har de framgångsrikt etablerat sig i Europa och USA med både e-handel och butiker. Lokalanpassning löper som en röd tråd genom allt Happy Socks gör på alla marknader. Utöver relevanta betalsätt, språk och lokal kundtjänst har de dessutom skapat lokala kollektioner. Detta stöttas av en effektiv marknadsstrategi som skapat gott renommé i utländska medier och online. Allt har dessutom genomförts med stark tillväxt och god lönsamhet.

 

Sandqvist

Sandqvist är ett globalt företag med skandinaviska rötter. De ligger i framkant gällande hållbarhet, skandinavisk design, kvalitet, funktion och minimalism och fungerar som en ambassadör för Sverige utomlands. Deras partnerskap med oväntade företag som Volvo Cars och Morakniv har hjälpt dem nå ut med sitt varumärke på ett tydligt och effektivt sätt. Sandqvist har de senaste åren öppnat butiker i London och Berlin samt en pop up i Paris, samtidigt som de har fördubblat omsättningen på flera marknader.