Årets Globala satsning

Årets globala satsning är en retailer med en uttalad strategi för internationell expansion som framgångsrikt intagit nya marknader under de senaste två åren. Företaget uppvisar tillväxt och positiv lönsamhetsutveckling utomlands såväl som på hemmaplan. Det här priset riktar sig till nya uppstickare lika mycket som till etablerade retailers som nyligen ställt in siktet på global expansion.

 

För att tilldelas priset för Årets globala satsning måste företaget:

– Ha expanderat till minst tre marknader utanför Sverige med e-handel, fysiska butiker eller både och under de senaste två åren
– Kunna uppvisa positiva tillväxtsiffror på befintliga marknader och sund ekonomisk utveckling från de senaste två åren
– Ha framgångsrikt lokaliserat sitt erbjudande t.ex. genom översättning, lokala betalmetoder och lokal kundtjänst på ett skalbart och hållbart sätt
– Ha byggt ett internationellt varumärke med gott renommé 


Det här vill vi ha med din anmälan:

– Företagsnamn och kontaktuppgifter
– Senaste årsredovisningen eller annan dokumentation som visar den ekonomiska utvecklingen på alla marknader där ni är aktiva
– Motivering till varför just detta företag ska vinna priset i denna kategori
– Beskrivning av företagets insatser, vad som gjorts och vilka effekter åtgärderna har gett
– Exempel som styrker hur ni uppfyllt kriterierna

Jury

Andreas Dyrberg Skog, Market/Hakon Media, Juryordförande
Amanda Eriksson, Svensk Handel
Katarina Nordin, Adyen
Pär Gustafsson, Inter-Ikea
Helen Rönnholm, Business Sweden

Sponsor