Stockholm

1 helkväll / 36 finalister
12 pristagare / 600 gäster
Sveriges största handelsgala

15 maj 2017 Stockholm Waterfront
http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2017/05/vinn-stadiumoutlet-1-320x383.jpg
Årets Tillväxtföretag 2017

Stadium Outlet

En resa i nybyggaranda, präglad av en stor portion glädje.
Som, ska tilläggas, vunnit gehör inom hela verksamheten.
Ungefär så beskriver vinnarna i Årets tillväxtföretag, Stadium Outlet, vägen till framgången och platsen högst upp på Retail Awards-tronen.

– Vi har en extremt tydlig affärsidé, där vi faktiskt har skapat något nytt. Och vi har verkligen känt oss uppbackade av hela koncernen, säger Anders Bejsy, vd på Stadium Outlet.

Stadium Outlet har haft en försäljningstillväxt kring 30 procent under de senaste åren, med snabb expansion i både Sverige och Finland.

Nu väntar nya marknader runt hörnet.

– Det vore synd att inte ta ett sådant framgångskoncept vidare, säger Anders Bejsy.


Årets Tillväxtföretag

Motivering

Stadium Outlet är en del av den heta lågpristrenden och har haft betydande kommersiella framgångar sedan första butiken öppnades 2010. Försäljningstillväxten har legat på i genomsnitt 30 procent om året 2013, 2014 och 2015. Den positiva trenden fortsatte även räkenskapsåret som slutade i augusti 2016.

Lågpriskonceptets snabba butiksexpansion i Sverige och Finland är den främsta förklaringen till att ­nettoomsättningen steg men utvecklingen har varit och är stark även i de befintliga enheterna.

Ambitionen är att fortsätta att växa genom att bland annat etablera nya butiker. Framför allt i Finland där det kan bli 20 butiker. Planen är att parallellt bryta in på en tredje marknad.

Stadium Outlets lönsamhet imponerar.


Årets Tillväxtföretag

Jury

Thomas Ohlén (ordförande), Market/Hakon Media
Elisabet Elmsäter-Vegsö, Svensk Handel
Emma Hernell, United Minds
Michael Cronholm, HUI Research
Annica Gilbertson, Hogia




Sponsor


http://www.retailawards.se/wp-content/uploads/2015/12/hogia_hjalper_logo_rgb-kopia.png